Bidrag för praktiknära skolforskning

Skolforskningsinstitutet beviljar åtta projekt bidrag för praktiknära skolforskning. Två av dessa projekt finns vid Stockholms universitet.

Södra huset

Skolforskningsinstitutet beviljar åtta projekt bidrag för praktiknära skolforskning. Projekten får dela på sammantaget nästan 35 miljoner kronor över en treårsperiod.

Projekten kommer att genomföras inom förskolan, grundskolan, specialskolan och gymnasieskolan och kommer bland annat att studera moderna språk, matematik, läsförmåga, teckenspråk och yrkesundervisning.

Forskare vid Stockholms universitet beviljas två projekt:
Naturkunskap för kritisk granskning av hur vetenskaplig kunskapsproduktion gestaltas i media: utveckling av didaktiska modeller.
Projektledare: Maria Andrée, docent i naturvetenskapsämnenas didaktik vid Institutionen för ämnesdidaktik

Främjande av döva skolelevers läsning i teckenspråkig undervisning.
Projektledare: Krister Schönström, docent i svenska som andraspråk för döva vid Institutionen för lingvistik.

Läs om samtliga åtta projekt.