Bildningspodden #139 | Humor

Varför tycker vi vissa saker är roliga? Bildningspodden spårar humorns idé- och filosofihistoria.

Illustration: George Vaseys bok ”The Philosophy of Laughter and Smiling”,1875. Bild: Wikimedia Commons.

Redan de gamla grekerna visste hur man drog en bra vits. Att se någon ramla eller släppa sig i en allvarlig situation har sannolikt alltid lockat till skratt. Men går det att förklara varför vi tycker vi saker och ting är roliga? Vad kan humorn i så fall säga om oss som människor? Varför var Bibeln en viktig milstolpe i humorns historia? Och har vår egen samtid blivit alltför humorlös? Bildningspodden pratar allvar om humorns idé- och filosofihistoria.

Lyssna på avsnitt #139 | Humor

Veckans gäst

Gäst i studion är Ola Sigurdson, professor i tros- och livsåskådningsvetenskap vid institutionen för litteratur, idéhistoria och religion vid Göteborgs universitet. Han är aktuell med det närmare 1400 sidor tjocka trebandsverket Gudomliga komedier (Glänta, 2021), om humorns idéhistoria och filosofi, och är nybliven ledamot av Kungl. Vitterhetsakademien. Sigurdson är även verksam som skribent i dagspress och kulturtidskrifter.

Om podcasten

Bildningspodden är en del av bildningsmagasinet Anekdot och bjuder varannan vecka på ett timslångt samtal om en historisk person, epok, idéströmning eller ett konstnärligt verk. Några av landets mest kunniga personer ger dig alltifrån den livsnödvändiga baskunskapen till den fördjupande överkursen. Bildningspodden och Anekdot är ett samarbete mellan Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet och Kungliga Vitterhetsakademien med syfte att sprida humanistisk, akademisk kunskap till en bred allmänhet. Inga förkunskaper krävs för att börja lyssna. Finns på anekdot.se och där poddar finns!