Bildningspodden #141 | Lasse-Maja

Lars "Lasse-Maja" Molin är känd som stortjuven i kvinnokläder. Men vad vet vi om den här mytomspunna personen egentligen? Bildningspodden reder ut ett fascinerande livsöde.

Lars ”Lasse-Maja” Molin (1785-1845) är känd som stortjuven i kvinnokläder. Men mytbildningen kring Lasse-Maja är stor, inte minst för att Lasse-Maja själv var en skrävlare av stora mått. Berömmelsen kommer till stora delar från Lasse-Majas egen självbiografi, skriven under fängelsetiden och en av 1800-talets stora bästsäljare. Så vad kan vi egentligen veta om Lasse-Maja? Vad kan självbiografin lära oss om fattiga kvinnors liv under 1800-talet? Och varför är det så lite känt att Lasse-Maja under stora delar av sitt liv levde som kvinna, också under perioder helt utan kriminalitet? Bildningspodden ger en introduktion till ett av 1800-talets mest fascinerande livsöden.

Lyssna på avsnitt #141 | Lasse-Maja

Veckans gäst

Gäst i studion är Sam Holmqvist, doktor i litteraturvetenskap och lektor i genusvetenskap vid Södertörns högskola. Holmqvist disputerade vid Uppsala universitet på avhandlingen Transformationer. 1800-talets svenska translitteratur genom Lasse-Maja, C J L Almqvist och Aurora Ljungstedt (Makadam, 2017) och skriver för närvarande på en biografi om Lasse-Maja.

Om Bildningspodden

Bildningspodden är en del av bildningsmagasinet Anekdot och bjuder varannan vecka på ett timslångt samtal om en historisk person, epok, idéströmning eller ett konstnärligt verk. Några av landets mest kunniga personer ger dig alltifrån den livsnödvändiga baskunskapen till den fördjupande överkursen. Bildningspodden och Anekdot är ett samarbete mellan Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet och Kungliga Vitterhetsakademien med syfte att sprida humanistisk, akademisk kunskap till en bred allmänhet. Inga förkunskaper krävs för att börja lyssna. Finns på www.anekdot.se och där poddar finns!