Bildningspodden #150 | Martyrer

Martyrskapet har en lång och komplex historia. Människor som har kallats martyrer har dött för såväl religiösa som ideologiska övertygelser, men också i förnuftets namn. Gäst i studion är Michael Azar, professor i idé- och lärdomshistoria vid Göteborgs universitet.

En halvnaken man bunden vid ett träd med en pil i halsen. Ovanför honom flyger en ängel.
Avsnittsbilden visar Il Sodomas målning av Sankt Sebastian från 1525. Foto: Wikimedia Commons.

Idag förknippar vi kanske martyrer främst med terrorism. Fanatikern som tar sitt och andras liv i den egna lärans namn. Men martyrskapet har en lång och komplex historia. Människor som har kallats martyrer har dött för såväl religiösa som ideologiska övertygelser, men också i förnuftets namn. Vem bestämmer vem som blir en martyr? Varför var så många av kristendomens tidiga martyrer kvinnor? Och är tanken på att dö för sina övertygelser helt förlegad i vår sekulariserade, avförtrollade samtid? Bildningspodden reflekterar över martyrskapets idéhistoria och samtida relevans.

Gäst i studion

Gäst i studion är Michael Azar, professor i idé- och lärdomshistoria vid Göteborgs universitet. Han är författare till boken Den ädla döden (Leopard förlag, 2013), som tecknar det västerländska martyrskapets idéhistoria.

Lyssna på avsnitt #150 | Martyrer

Om Bildningspodden

Bildningspodden är en del av bildningsmagasinet Anekdot och bjuder varannan vecka på ett timslångt samtal om en historisk person, epok, idéströmning eller ett konstnärligt verk. Några av landets mest kunniga personer ger dig alltifrån den livsnödvändiga baskunskapen till den fördjupande överkursen. Bildningspodden och Anekdot är ett samarbete mellan Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet och Kungliga Vitterhetsakademien med syfte att sprida humanistisk, akademisk kunskap till en bred allmänhet. Inga förkunskaper krävs för att börja lyssna. Finns där poddar finns och på www.anekdot.se.