Bildningspodden #157 | Revolutionsåret 1848

I februari 1848 lyckades uppretade folkmassor med konststycket att störta den franska monarkin. Vad var det som hände under det så kallade revolutionsåret 1848 egentligen? Bildningspodden gästas av idéhistorikern John Björkman i veckans avsnitt.

I slutet av februari 1848 lyckades uppretade folkmassor i Paris omkullkasta den franska monarkin. De kungliga flydde landet och den andra republiken utropades. Men den så kallade ”Februarirevolutionen” blev mer än en fransk angelägenhet. När nyheten om upproret spreds över kontinenten skapade den oroligheter på många håll, i mer än 50 länder, såväl i Sverige som i Nordafrika. Vad var det egentligen som hände? Varför var det sena 1840-talet en så radikal tid? Vilket inflytande hade dagstidningar på utvecklingen i Sverige? Och hur påverkade händelserna demokratins utveckling under 1800-talet?

Lyssna på avsnitt #157 | Revolutionsåret 1848

Gäst i studion

Gäst i studion är John Björkman, idéhistoriker verksam vid Södertörns högskola, disputerad vid Stockholms universitet 2020 på avhandlingen ”Må de herrskande klasserna darra”: Radikal retorik och reaktion i Stockholms press, 1848-1851.

Om Bildningspodden

Bildningspodden är en del av bildningsmagasinet Anekdot och bjuder varannan vecka på ett timslångt samtal om en historisk person, epok, idéströmning eller ett konstnärligt verk. Några av landets mest kunniga personer ger dig alltifrån den livsnödvändiga baskunskapen till den fördjupande överkursen. Bildningspodden och Anekdot är ett samarbete mellan Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet och Kungliga Vitterhetsakademien med syfte att sprida humanistisk, akademisk kunskap till en bred allmänhet. Inga förkunskaper krävs för att börja lyssna. Finns på www.anekdot.se och där poddar finns!