Civis-kurser: din biljett för att studera en kort period utomlands

Vill du ha variation i dina studier? Vill du besöka ett annat land och studera en kurs tillsammans med studenter från andra länder i Europa? Då kan CIVIS BIP vara något för dig!

Fotograf: Jens Olof Lasthein

Blended Intensive Programmes (BIP) är ett nytt format för Erasmus+-mobilitet som är öppet för studenter från alla Civis-medlemsuniversitet. Varje Civis-BIP kombinerar digitalt lärande med ett kortare studiemoment på plats vid ett annat Civis-universitet. BIP innebär alltså nya möjligheter till internationella studier. Antagna studenter kan ansöka om ett Erasmusstipendium för sitt deltagande i en kort blandad mobilitet om behörighetskraven uppfylls. Mer information om Erasmusstipendium för blandad mobilitet.

Hur ansöker jag till en Civis BIP?

Som student på Stockholms universitet har du möjlighet att ansöka till ett Civis BIP. Tänk dock att det finns behörighetskrav för att delta och att speciella krav gäller avgiftsskyldiga internationella studenter. För att säkerställa att du har behörighet att delta i en Erasmusmobilitet, till exempel att du kan tillgodoräkna dig kursen på Stockholms universitet , måste du i första hand kontakta studievägledaren eller utbyteskoordinatorn på din institution.
Alla BIP-ansökningar sker via Civis mobilitetsportal, som du når direkt från Civis kurskatalog.

Mer information om Civis BIP finns att läsa på Civis webbsidan: CIVIS Blended Intensive Programmes och Q&A on Blended Intensive Programmes.

Vilka Civis kurser finns det att söka nu?

Här är en lista med alla BIP som är aktuella just nu, med sista ansökningsdatum den 30 november:

Multicultural and multilingual mediation: Second or/and foreign language acquisition on the example of the German language

Technical Innovations: Applications to Immuno-Oncology

Molecular Scale Biophysics

Refugees, Migrants, and Exiles in German and Comparative Literature

Experimental Models in Molecular Biomedicine (EMMB)

Refugee legacies in museum and heritage sites

French travellers in Mediterranean lands

Rights and Democracy: the multilevel protection of fundamental rights and the role of Constitutional and European Courts

The heritage of money and coinage: a cross-cultural perspective

Roman Mobilities: Movement of persons, animals, objects, and ideas in the ancient Roman world

Religion and power in the Eastern Mediterranean in Late Antiquity and Early Middle Ages

CHANCE: Undergraduate Research on the Sustainability of the Danube Delta

Languages in Europe and their diachronies (focus on historical language contact)

Participatory tools for urban nature planning and management

In/transitive Modernities: Dis/continuities and cultural transformation

Circular economy in cities and territories (Make visible the invisible)

European Renaissance

Care, Agency, Repair, Engagement in Alternative Modern(c)ities (CARE)

Kontakt och mer information

Kontakta utbyteskoordinator på din institution för att säkerställa att du fyller alla behörighetskrav. Kontaktuppgifter hittar du på sidan: Utbyteskoordinatorer vid institutionerna.
Se SU:s webb om Civis-kurser för mer information .
Se www.su.se/erasmusutbyte för information om Erasmusstipendium.

Vad är Civis?

Civis – European Civic University Alliance är ett samarbete inom Erasmus+ som sammanför över 500 000 studenter vid elva olika universitet i Europa.
Läs mer om CIVIS for students (webbsida på engelska)
Praktisk information om Civis för studenter vid Stockholms universitet