Clas Hättestrand omförordnad som prorektor

Universitetsstyrelsen har beslutat att omförordna Clas Hättestrand som prorektor för ytterligare en mandatperiod. Den nya perioden gäller från 1 juli 2022 till 30 juni 2025.

Clas Hättestrand, prorektor. Foto: Sören Andersson

Clas Hättestrand har varit prorektor sedan 2016, det här är tredje gången som han blir omförordnad.
– Det är naturligtvis roligt att få möjligheten att fortsätta en period till och jag är hedrad över det förtroende som omförordnandet innebär, säger han.

Vad hoppas du kunna bidra med under nästa mandatperiod?

– Vid det här laget har jag, rektor och övriga universitetsledningen hittat välfungerande samarbetsformer och min roll kommer inte ändras nämnvärt kommande period. Det betyder att jag agerar rektor ibland, när rektor är upptagen, att jag bidrar i ledningens löpande arbete med aktuella frågor och att jag fortsätter att driva mina egna ansvarsområden framåt.
Clas Hättestrand är professor i naturgeografi och har som forskare ägnat sig åt att beskriva och förstå utvecklingen av istidernas glaciärer och inlandsisar kopplat till klimatvariationer.

Hinner du fortsätta med din forskning vid sidan om uppdraget?

– I ärlighetens namn står forskningen till största delen på sparlåga just nu. För mig har det blivit allt svårare att kombinera aktiv forskning med uppdraget som prorektor. Däremot är jag fortfarande inblandad en del i undervisningen på min heminstitution, Institutionen för naturgeografi. Det är både roligt och värdefullt att på det sättet, tillsammans med kollegor och studenter, delta i vår kärnverksamhet.

Clas Hättestrands största ansvarsområde, vid sidan av rollen som stf rektor, är att ansvara för att leda universitets strategiska arbete med kvalitetssäkring av utbildning.
– Universitetskanslersämbetet, UKÄ, har nyligen genomfört en utvärdering av vårt kvalitetssäkringssystem och kommit med en rad rekommendationer om hur vi bör utveckla det. Att leda det utvecklingsarbetet kommer bli en av mina viktigaste arbetsuppgifter de kommande åren. Jag ser också andra utvecklingsområden kopplat till utbildning, som till exempel livslångt lärande och breddad rekrytering, som jag hoppas kunna driva framöver.