De är årets lärarpristagare

Priset Årets lärare 2023 går till Jordi Solsona Belenguer, Institutionen för data- och systemvetenskap, och Maja Torres Madzar, Institutionen för ämnesdidaktik.

Foto: Karin Gunnarsson och Sasha Madzar
Från vänster: Jordi Solsona Belenguer och Maja Torres Madzar. Foto: Karin Gunnarsson/Sasha Madzar.

Två skickliga universitetslärare tilldelas i år Stockholms universitets pedagogiska pris Årets lärare. Priset får de två lärarna för att de främjar lärande genom framstående pedagogiska insatser, för att de har ett erkänt intresse och engagemang för utveckling av undervisning samt har visat på en betydande undervisningsskicklighet.

Det är studenter och medarbetare som nominerar engagerade lärare och kollegor som gör uppskattade pedagogiska insatser. Till priset nominerades i år 247 lärare vid 41 institutioner.

Årets lärare får en prissumma på 50 000 kronor var, som ska ge lärarna möjlighet att utveckla sig ytterligare inom sitt område. Medlen betalas ut av stiftelseförvaltningen till institutionerna där lärarna är verksamma. Pristagarna får också ett diplom som rektor delar ut vid promotionshögtiden.

Motiveringar och pristagare

Han vidgar våra vyer och får oss att ha roligt när vi lär oss.

Jordi Solsona Belenguer vid Institutionen för data- och systemvetenskap utses till Årets lärare 2023 för att han i sin undervisning aktualiserar viktiga akademiska värden: Utbildning fokuserar inte bara lärande för ett framtida jobb utan erbjuder möjlighet till personlig utveckling, nätverkande och en djupare förståelse för sig själv, vår värld och hur vi kan påverka den. Genom att skapa en positiv och välkomnande atmosfär för lärandet, där Jordi lyssnar på studenternas behov så att han kan erbjuda anpassat stöd och ibland resurser utöver vad som går att finna i kurslitteraturen, känner studenterna en stor glädje i sitt lärande. Jordi låter studenterna pröva, till exempel virtual reality i olika sammanhang, för att låta studenterna utforska vad som är möjligt att skapa under kursen. På så sätt upplever studenter att han vidgar deras vyer för vad som är möjligt att utföra i ämnet. I sin undervisning aktualiserar Jordi värdet av utbildning på plats som något som behöver tas till vara och utnyttjas bortom den digitala miljön och där studenterna uppfattar att studenternas lärande värderas högt.

Hon får oss att våga tänka nytt och tänka tillsammans!

Maja Torres Madzar vid Institutionen för ämnesdidaktik utses till Årets lärare 2023 för att hon, genom att leva som hon lär, konkret utmanar studenterna att våga pröva nytt i sina uppgifter. Gång på gång konkretiserar Maja vart studenterna är på väg och i vilka fallgropar man som lärare kan hamna i samhällskunskapsundervisning. Om Maja förespråkar exempelvis responsivitet eller att ha ett tydligt fokus med lektionen är det inga tvivel om att även hennes egna seminarier byggs upp utifrån dessa principer. Studenterna uppskattar att hon är lyhörd för vad gruppen har för frågor och anpassar och bygger undervisningen på de individer som kliver innanför hennes klassrumsdörr den dagen. Maja utmanar studenterna i relation till den verklighet i vilken de kommer att verka och utgår från mantrat att ”det är tankejobbet som är det viktiga”. Under Majas seminarier uppmuntras studenterna att ställa frågor och hela tiden visa upp sina uppgifter för hela gruppen när de undrar någonting så att de kan tänka kring sina funderingar tillsammans som grupp. Hon visar sin lyhördhet också genom att ta anteckningar och ta sig tid även efter lektionernas slut att lyssna färdigt på studenternas tankar, åsikter och funderingar kring kursen och utbildningens utformning i stort.

Läs mer om priset Årets lärare

Se filmer med Årets lärare nedan:

”Not knowing is the whole point” – article about Jordi Solsona Belenguer.

Artikeln ”Maja Torres Madzar utsedd till Årets lärare 2023”