De första bilderna från rymdteleskopet James Webb

Den 12 juli släpps de allra första vetenskapliga bilderna tagna med rymdteleskopet James Webb. Stockholms universitet, Kungliga tekniska högskolan, ESERO Sverige, Vetenskapens hus, och Rymdstyrelsen bjuder in till bildvisning på KTH Entré den 12 juli, kl 17:00-19:30. Institutionen för astronomi är huvudarrangör för evenemanget.

Illustration: ESA/ATG medialab

Träffa Christer Fuglesang och James Webb-forskare från Stockholms universitet och Kungliga tekniska högskolan, som kommer finnas tillgängliga för frågor under kvällen. Gratis inträde; alla är välkomna!

Var: KTH Entré, Drottning Kristinas väg 4, plan 2
När: 12 juli, kl. 17:00-19:30

Program:
• Korta presentationer av bilderna från forskare kl 17:00 samt repris kl 18:00
• Se en skalmodell av James Webb.
• Vetenskapsaktiviteter för barn och vuxna med Vetenskapens hus.

För att undvika trängsel rekommenderas att besökare väljer en av presentationstiderna (17 eller 18) och planerar sitt besök efter det.

För frågor kontakta Institutionen för astronomi som är huvudarrangör för evenemanget (kontaktperson Jens Melinder, jens@astro.su.se). Mer information om JWST-bilderna efter släppet kommer finnas på
nedanstående adesser.

Institutionen för astronomis instagramkonto