Delta i ForskarFredag 2022

Vetenskapsfestivalen ForskarFredag skapar dialog mellan forskare och allmänhet och visar hur spännande forskning är. Vi söker nu forskare som vill delta!

Temat för årets ForskarFredag är “En bättre och friskare värld”.  Genom temat fördjupas kunskapen om naturens och människans hälsa och kopplingen däremellan – för när vi tar hand om jorden tar vi också hand om livet!

Forskare pratar om väder, hav och klimat
Forskare under ForskarFredag. Foto: Vetenskapens hus

Forskare är vanliga människor med ovanligt spännande jobb!

Det finns olika sätt för dig som forskare att delta under ForskarFredag. Just nu söker vi dig som vill delta i en aktivitet till utställningen eller Science Café samt till plattformen ”Låna en forskare”.

ForskarFredag pågår mellan den 26 september och den 1 oktober 2022.

Vill du vara med som utställare eller delta i Science Café?

Kontakta Vetenskapens hus

Låna en forskare

Konceptet Låna en forskare går ut på att forskare besöker skolor, ideella föreningar eller arbetsplatser och berättar om sitt arbete som forskare, utifrån deltagarnas önskemål och förutsättningar.

Genom Låna en forskare kan personer som annars inte brukar möta forskning eller forskare nås. Skolor och arbetsplatser som har ett stort geografiskt avstånd till forskningsinstitut och lärosäten ges också möjlighet till inblick i en forskares vardag genom digitala ”utlåningar”.

Är du forskare och intresserad av att bli utlånad? Anmäl dig här!

Webbinarium: Lär dig förklara din forskning på 4 minuter

Ska du delta i ForskarFredag eller planerar du att tävla i Forskar Grand Prix? Eller vill du bara bli bättre på att förklara för nära och kära vad det är du gör om dagarna? I juni bjuder Forskar Grand Prix in till ett webbinarium för dig som är forskare och vill kunna förklara din forskning på ett enkelt och engagerande sätt.

Läs mer och anmäl dig till webbinariet

ForskarFredag är en del av vetenskapsfestivalen European Researchers’ Night med evenemang över hela Europa den 30 september – 1 oktober 2022.

European Researchers’ Night initierades av Europeiska kommissionen 2005, och arrangeras sedan dess den sista fredagen i september varje år.

Evenemanget når varje år 1,6 miljoner människor över hela Europa och i närliggande länder, med omkring 36 000 forskare.