Din psykiska hälsa är viktig – delta i WHO-studie

Idag, den 15 november, får alla nyantagna programstudenter ett mejl med förfrågan om att delta i en enkät om psykisk hälsa. Syftet med studien är att få fördjupad kunskap om studenters mentala hälsa och att utveckla och utvärdera digitala behandlingsprogram.

– Det är viktigt att så många som möjligt av de som får enkäten svarar på den. Då får vi en bättre bild av hur studenten vid Stockholms universitet mår och kan ta fram lämpliga åtgärder, säger Ingemar Dahlgren, verksamhetschef för Studenthälsan.

Globalt WHO-projekt

Stockholms universitet är ett av femton svenska lärosäten som sedan 2020 deltar i det globala WHO-projektet World Mental Health International College Student initiative (WMH-ICS). Studien leds av professor Anne H Berman vid Uppsala universitet.

Deltagande studenter som rapporterat psykisk ohälsa i enkäten kan komma att erbjudas interventionsprogram på åtta veckor. Du som svarat på enkäten kan även komma att få inbjudan till en ny forskningsstudie om att ta fram digitala stöd.

Walk and talk med Studenthälsan.
Foto: Jens Olof Lasthein