Donation till universitetets polarforskning

Polarforskningen vid Stockholms universitet får extra stöd. Detta genom att Britt-Louise Theglander donerar hela sin kvarlåtenskap i sitt testamente.

Britt-Louise Theglander, Stina Branting och Henrik Cederquist
Britt-Louise Theglander lämnar över testamentet till Henrik Cederquist och Stina Branting i Bloms hus. Foto: Iuliana Domina

Britt-Louise Theglander är född i Virserum och växte upp i Västervik. 1971 började hon studera vid Stockholms universitet. Fyra av huskropparna i Stockholms nya universitet var resta men runt omkring var det mest en lergrop, berättar Britt-Louise Theglander. Men hon var ändå nöjd med att komma till Stockholm och universitetet. ”De blå husen var frihet för mig!”. Hon studerade arkeologi och hade Greta Arwidsson som lärare (Se bildspel om Greta Arwidsson: Sveriges första kvinnliga professor i arkeologi)

Efter examen hamnade Britt-Louise Theglander i USA och läste en kurs i kemi för arkeologer och där växte intresset för naturvetenskap. Åter i Sverige läste hon in naturvetenskap på Komvux. Eftersom arbetsmarknaden för arkeologer var skral började hon vikariera i skolan.

Bytte till lärarbanan

Britt-Louise Theglander trivdes bra i rollen som lärare och utbildade sig till lågstadielärare vid Lärarhögskolan i Stockholm. Efter 20 år som lågstadielärare, lärarutbildare och läroboksförfattare började hon läsa medicin vid Karolinska institutet – främst för att få veta hur hjärnan fungerar och hur lärandet går till. Efter läkarexamen kom de nya kunskaperna till användning för att fortbilda pedagoger inom skolan och som utbildare inom näringslivet.

Genom resor i världen kom Britt-Louise Theglander i kontakt med den nöd som fanns i många länder. Därför startade hon 1987 biståndsorganisationen "A world of friends” som bedriver skol- och fadderbarnsverksamhet i Ghana och Indien. Organisationen har byggt upp barnhem, skolor, fadderverksamhetsprojekt och mikrolånsbanker för kvinnors affärsverksamhet. Genom åren har många barn bott på barnhemmet i Ghana. Britt-Louise Theglander har fortsatt kontakt med många av dem.

Lapp på anslagstavla om Antarktisresa

Britt-Louise Theglander är även engagerad kring klimat och miljö. Startpunkten för engagemanget har en koppling till Stockholms universitet. När hon i slutet av 1990-talet vandrade vid Kebnekaise besökte hon universitetets forskningsstation i Tarfala. Hon fann senare en lapp på fjällstationens anslagstavla med erbjudande om att följa med som betalande passagerare på ett forskningsfartyg till Antarktis. Britt-Louise Theglander kunde inte motstå och 1999 åkte hon mot Antarktis. På fartyget talades det mycket om klimatförändringarna. Det var här hennes engagemang för klimat och miljö uppstod – som nu resulterat i en donation.

Positivt bemötande från universitetet

Redan 2001 skrev Britt-Louise Theglander ett utkast till testamente, men det blev liggande. När hon förra året bestämde sig för att ta tag i testamentet gick Britt-Louise Theglander in på Stockholms universitets webbplats och hittade kontaktuppgifter till Stina Branting som är stiftelsehandläggare med ansvar för bland annat donationer. Stina Branting kontaktade universitetsledningen och forskare inom polarområdet. Hon ordnade även så att Britt-Louise Theglander fick träffa professor Martin Jakobsson, som har lång erfarenhet av polarexpeditioner och studier av främst havsbottnar och glaciärer.

– Martin visade mig runt på institutionen och berättade engagerat om den forskning de bedriver, så den eftermiddagen bestämde jag mig för var min donation skulle hamna. Att vicerektor Henrik Cederquist tog sig tid att träffa mig och dessutom medverkade till att vi så snabbt kunde komma i mål var också positivt, säger Britt-Louise Theglander.

Ceremoni i Bloms hus

I slutet av vårterminen var allt pappersarbete klart. Britt-Louise Theglander testamenterar nu hela sin kvarlåtenskap till polarforskning vid Stockholms universitet genom Britt-Louise Theglanders Polarstiftelse.

Vid en ceremoni i Bloms hus i juni överlämnade Britt-Louise Theglander sitt testamente till vicerektor Henrik Cederquist. Hon uttryckte glädje över att det så snabbt och smidigt gått att ordna så att hennes donation hamnar vid Stockholms universitet. Förhoppningen är att pengarna ska kunna ge forskare en viss ekonomisk hjälp så de inte blir lika beroende av att ägna så mycket tid åt att söka forskningsmedel.
– Klimatet är mänsklighetens största utmaning och en fråga hela världen behöver engagera sig i och det är vid polerna som klimatförändringarna kommer att märkas mest. Inom polarforskningen vid Stockholms universitet känner jag att mina pengar kan göra nytta.

Henrik Cederquist sade att han var glad och tacksam för donationen.
– Den kommer att göra stor nytta för vår polarforskning och passar bra in i universitetets profil där klimatforskning är ett framstående område och där polarforskningen är en viktig del.

Behöver stå upp för forskningen

Britt-Louise Theglander
Britt-Louise Theglander.
Foto: Iuliana Domina

Britt-Louise Theglander talade även passionerat om betydelsen av forskning och vetenskap, speciellt i en tid då de vetenskapliga sanningarna ifrågasätts.
– Vetenskap och kunskap är idag hotat på ett sätt man tidigare inte trodde skulle kunna hända. Vi behöver nu stå upp för forskarna!

Britt-Louise Theglander avslutar med en uppmaning till andra:
 – Jag undrar vad folk som har pengar gör med dem. Man kan faktiskt avvara en del. Du behöver inte vara miljardär för att ge pengar. Jag har inga barn, men även om jag hade haft det hade forskningen fått ett bidrag.

Läs även om Sverker Lerhedens donation till Matematiska institutionen: Matematiker tilldelas donation på 100 miljoner

Text: Per Larsson

Ta del av fler nyheter från Stockholms universitet
Vill du läsa mer om aktuell forskning vid Stockholms universitet hittar du våra forskningsnyheter här. Du kan även prenumerera på universitetets nyhetsbrev. Läs tidigare nummer och prenumerera här.