Drömmer om att omvandla växthusgaser med hjälp av naturens kemi

Kemiprofessor Martin Högbom vill förstå naturens hemliga trick då den lyckas förvandla ett ämne till ett annat. Se filmen där han berättar om sin forskning.

Martin Högbom
Martin Högbom, professor i biokemi. Foto: KAW

Se film om Martin Högboms forskning på webben hos Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.

Martin Högbom är professor i biokemi vid Stockholms universitet och Wallenberg Scholar. Genom sin forskning vill han förstå naturens hemliga trick då den lyckas förvandla ett ämne till ett annat, till exempel hur bakterien som kan omvandla växthusgasen metan till metanol gör. Då skulle skadliga växthusgaser kunna omvandlas till något nyttigt, som en råvara eller energikälla. Men ingen vet ännu hur bakterien lyckas. Martin Högbom vill komma gåtans lösning närmare genom att fotografera händelseförloppet. Men det är komplicerade experiment. Det handlar om tidsförlopp på miljondels miljarddelar av en sekund och explosiva energier.

Läs mer om Martin Högboms forskning på webben hos Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.