Ebbas avhandling om krigslekar blev Lärarpanelens favorit
Små barn utforskar avancerade rörelser i krigslekar och respekterar varandras utrymme, visar en doktorsavhandling av forskaren Ebba Theorell vid Institutionen för ämnesdidaktik. Avhandlingen har valts till Lärarpanelens favorit på Skolporten.

Ebba Theorell vid Institutionen för ämnesdidaktik har i sin forskning filmat krigslekande barn i tre- till nioårsåldern för att lära sig mer om vilket innehåll barnen ger krigsleken. Lekarna som avses är fysiska actionlekar, superhjältelekar.

Resultaten av forskningen förvånade henne själv:
– Genomgående var det tydligt att det var väldigt viktigt för barnen att respektera varandras fysiska utrymme. Det var också överraskande att se att små barn är så skickliga i sina rörelsemönster. Att så mycket var precis tvärtom jämfört med det jag förväntat mig och trodde mig veta.
Lärarpanelens favorit
Ebba Theorells doktorsavhandling har uppmärksammats i media och på Skolporten valdes den till Lärarpanelens favorit.
Ebba Theorells avhandling ger en tankevända i kunskapen om pojkars krigslek. Avhandlingen öppnar dörren till de estetiska ämnenas didaktik på ett roligt och oväntat sätt och visar att forskning kan förändra tankemönster.
Lärarpanelen, Skolporten
Läs mer om Lärarpanelens favorit på Skolporten
Läs en intervju med Ebba Theorell på lararen.se
Ebba Theorells avhandling finns som Open Access i DiVA:
Kraft, form, transformationer: Om kinestetisk musikalitet och kroppsvärldande i pojkars krigslek
Senast uppdaterad: 28 april 2022
Sidansvarig: Institutionen för ämnesdidaktik