Europeiskt universitetssamarbete öppnar för globalt partnerskap

Stockholms universitet och de andra universiteten inom Civis-samarbetet har nu tecknat ett partnerskapsavtal med sex ledande afrikanska universitet.

I början av mars tecknade de tio universiteten inom universitetsalliansen Civis (European Civic University Alliance), där Stockholms universitet ingår, ett partnerskapsavtal med sex ledande afrikanska universitet. Rektor Astrid Söderbergh Widding skriver i sin blogg att det handlar om både utbildnings- och forskningssamarbeten för att gemensamt möte samhällsutmaningar, exempelvis klimat- och hälsofrågor, och att skapa mötesplatser för ömsesidigt utbyte. Redan nu har de sex afrikanska universiteten omfattande partnerskap med flera universitet inom Civis, men det nya avtalet institutionaliserar samarbetet med hela alliansen och dess medlemmar.

De afrikanska universitet som ingår i initiativet är Université Hassan II de Casablanca (Marocko), Université de Sfax (Tunisien), Cheikh Anta Diop University of Dakar (Senegal), Makerere University (Uganda), University of the Witwatersrand (Sydafrika) och Universidade Eduardo Mondlane (Moçambique).

Civis och de nya partnerskapsuniversiteten uppmanade samtidigt European Universities Inititative (EUI), som Civis är den del av, att öppna för globala partnerskap bland annat för studentmobilitet utanför Europa.

Läs rektors blogginlägg ”Civis vidgas mot Afrika”
Läs Civis pressmeddelande om partnerskapsavtalet och uppmaningen till EUI (på engelska)

Representanter för Civis-samarbetet och de sex afrikanska universiteten träffades på Aix-Marseille Université i mars 2022.

Civis (European Civic University Alliance)

Civis (European Civic University Alliance) är ett samarbete mellan tio europeiska universitet: Aix-Marseille Université (Frankrike), National and Kapodistrian University of Athens (Grekland), University of Bukarest (Rumänien), Université libre de Bruxelles (Belgien), Universidad Autónoma de Madrid (Spanien), Sapienza Università di Roma (Italien), Stockholms universitet, Eberhard Karls Universität Tübingen (Tyskland), Paris-Lodron University of Salzburg (Österrike), University of Glasgow (Storbritannen). Alliansen har valts ut av Europeiska kommissionen som ett av de första 17 pilotprojekten inom utlysningen ”europeiska universitet” och för samman nästan 600 000 studenter och anställda.
Civis – ett europeiskt universitetssamarbete – su.se/civis/se

www.civis.eu