“Försök vara med på allt du kan!”

– Vi känner inte varandra sedan tidigare, jag bara typ bjöd in mig i deras grupp när de stod och pratade, sa den nyblivna sociologistudenten Alva Ekholm när hon besökte Stockholms universitets välkomstmässa för nya studenter den 18 januari.

Hennes nyfunna vänner Tindra Åkesdotter, Klara Kashani och Mala Asfeha – även de sociologistuderande – hade alla gått till mässan på egen hand men stod nu och skämtade och skrattade tillsammans som om de känt varandra hur länge som helst. Med undantag av Klara, som kom från Helsingborg, var de alla uppvuxna i Stockholm. Information om universitetets välkomstmässa i Aula Magna på campus Frescati hade de hittat på webben.

– Sedan tipsade kåren om det i en presentation också, sa Klara. Jag tänkte, hit går jag.

Klara Kashani, Tindra Åkesdotter och Alva Ekholm.

Mässan var öppen för alla nya studenter och omfattade ett stort antal utställare; kår- och fakultetsföreningar samt representanter för universitetets olika enheter för stöd och service. På frågan om Alva, Tindra, Klara och Mala tänkte engagera sig i studentlivet vid SU svarade de snabbt och utan tvekan att de hoppades det.

“Alla är välkomna”

Statsvetenskapsstudenten Viktor Dahl var en av utställarna och representerade Schackklubben SU, en förening som, precis som namnet avslöjar, ägnar sig åt schackspel.

– Vi har funnits sedan mars förra året och jag är ordförande i klubben, berättade han. Just nu är vi mellan tolv och tjugo medlemmar men vi hoppas växa framöver i takt med att fler får veta att vi finns.

Viktor Dahl bakom Schackklubbens bord.
Viktor Dahl är ordförande i Schackklubben SU.

Nyfikna besökare stannade till vid Schackklubbens bord och Viktor försåg dem genast med mer information och en broschyr.

– Vi träffas på tisdagar klockan 17 på kårpuben i Studenthuset. Det är en öppen klubb så alla är välkomna, oavsett förkunskaper. Men man behöver vara medlem i kåren.

Studentambassadörer guidade och gav tips

För att se till att alla mässbesökare blev väl mottagna och hittade dit de skulle fanns ett antal studentambassadörer på plats.

– Vi hälsar dem välkomna, svarar på frågor och delar ut tygkassar, förklarade Frida Eklund och Julia Hedengrahn.

Deras ambassadörskollega William Sarwari berättade att många kommit till honom med sina scheman och velat ha hjälp med att hitta på campus. Själv hade han tidigare i veckan hållit i två guidade turer för nya studenter.

– Det gick bra och vi hade många deltagare.

Studentambassadörerna William Sarwari, Frida Eklund och Julia Hedengrahn.

Hade studentambassadörerna då några särskilda tips till de nya studenterna?

– Försök vara med på allt du kan! uppmanade Frida.

– Gå en guidad tur och var med på andra välkomstaktiviteter, tyckte William.

– Våga ta initiativ och börja prata med andra nya personer. De är kanske lika nervösa som du själv är, tipsade Julia.

Välkomstmässan ingår i de välkomstaktiviteter för nya studenter som anordnas av Stockholms universitet varje termin.

Text och bild: Karin Persson