Förslag på PFAS-gruppförbud välkomnas av forskare

Forskare vid Stockholms universitet välkomnar förslaget från Sverige, Nederländerna, Danmark, Tyskland och Norge att förbjuda PFAS-ämnen som grupp från användning och försäljning inom EU.

Regnkläder
Regn- och friluftskläder är produkter som ofta behandlas med PFAS för att vara vattenavvisande. Foto: Mostphotos

PFAS är ett samlingsnamn som står för per- och polyfluoralkylämnen. Denna grupp kemikalier är alla tillverkade av människor och är kända för att vara mycket långlivade i miljön. Över hela världen förekommer PFAS i regnvatten i halter som överskrider risknivåer för hälsan. Många PFAS är vatten-, fett- och smutsavvisande och finns därför i en rad produkter och processer. När ämnena väl släpps ut i miljön är många PFAS kända för att ha negativa effekter på djur och människors hälsa.

PFAS-forskare vid Stockholms universitet uppmuntrar nu ECHA, den europeiska kemikaliemyndigheten, att föra förslaget vidare till Europeiska kommissionen utan att minska dess ambitioner.

Ian Cousins
Ian Cousins.
Foto: Rickard Kilström

– Vi stöder ambitionen att reglera PFAS som en grupp. Med mer än 10 000 olika PFAS-ämnen är det inte möjligt att reglera dem en och en. Dessutom har historien lärt oss att när enskilda PFAS-ämnen förbjuds ersätts de ofta av lika giftiga och långlivade ämnen, säger Ian Cousins, professor vid Institutionen för miljövetenskap, Stockholms universitet.

– Förutom att det handlar om en mycket angelägen fråga markerar förbudet mot PFAS en ny era i regleringen av kemikalier. Förslaget öppnar upp för möjligheten att reglera kemikalier i grupp och min förhoppning är att vi kommer att få se fler grupper av farliga kemikalier regleras på detta vis, säger Christina Rudén, professor vid Institutionen för miljövetenskap, Stockholms universitet.

Få områden där PFAS kan betraktas som "samhällsviktiga"

Kosmetika
PFAS finns även i en del kosmetika. Foto: Mostphotos

Förslaget täcker PFAS i produkter såsom livsmedelsförpackningar, non-stick-beläggningar på stekpannor, kläder, textilier och kosmetika. PFAS i dessa produkter hamnar antingen i vårt avloppsvatten, i naturen eller sprids från avfallshanteringsanläggningar till miljön.

Forskarna håller med författarna till förslaget om att det för närvarande finns ett begränsat antal användningsområden för PFAS som kan betraktas som "viktiga" för samhället och som inte lätt kan ersättas (till exempel medicinska tillämpningar), men vill betona att sådana undantag måste vara få och inte vara för evigt.

– Vi vill betona att all fortsatt användning av PFAS i samhället måste hanteras på ett ansvarsfullt sätt så att dessa kemikalier inte hamnar i miljön, genom strategier för avskiljning samt effektiv avfallshantering, säger Jon Benskin, professor vid Institutionen för miljövetenskap, Stockholms universitet.

Forskarna uppmuntrar nu Europeiska kemikaliemyndigheten (ECHA) att föra förslaget vidare till Europeiska kommissionen utan att minska dess ambitionsnivå. De hoppas också att EU:s medlemsstater och parlament i slutändan antar ett ambitiöst och effektivt EU-omfattande förbud mot PFAS. Ett sådant förbud kommer inte bara att skydda den europeiska miljön och befolkningen, utan kommer också att få positiva konsekvenser på global nivå.

Läs mer om förslaget till förbud av PFAS.

Ny podd om miljögifter med avsnitt om PFAS

”PFAS – är vårt dricksvatten giftigt?” heter första avsnittet av den nya podden ”Människorna bakom larmen – miljöföroreningens historia” med miljöforskaren Jana Johansson. Avsnittet ägnas åt PFAS och bland de som intervjuas finns professor Ian Cousins. Lyssna på podden