Flagga från rymden återlämnades till Stockholms universitet

NASA-astronauten och marinbiologen Jessica Meir är i Sverige i juni för att under fem dagar resa runt och föreläsa, träffa allmänheten, forskare och studenter. Vid ett seminarium återlämnade hon en symbol för Stockholms universitet, en liten flagga till ett standar, som hon har haft med sig på den internationella rymdstationen ISS.

Clas Hättestrand och Jessica Meir
Flaggan från Stockholms universitet fick följa med när Jessica Meir gjorde sin första rymdfärd. Här återlämnar hon den till prorektor Clas Hättestrand – något som ingår i traditionen. Foto: Andreas Lundberg

Seminariet arrangerades av Rymdstyrelsen och ägde rum på Medelhavsmuseet i Stockholm måndagen den 20 juni. Jessica Meir föreläste om livet och forskningen ombord på den internationella rymdstationen ISS, samt drömmen om att bli första kvinnan på månen.

Jessica Meir har både amerikanskt och svenskt medborgarskap och blev historisk när hon som första svenska kvinnan skickades ut på uppdrag i rymden i september 2019. Där tillbringade hon lite drygt sex månader och utförde viktig forskning, bland annat om hur hjärtvävnad beter sig i mikrogravitation jämfört med på jorden.

Jessica Meir på besök i Stockholm i juni 2022. Foto: Andreas Lundberg

Ville ha med sig flagga från Stockholms universitet

Seminariet på måndagen avslutades med att Jessica Meir återlämnade en symbol för Stockholms universitet, en liten flagga till ett standar, som hon har haft med sig på ISS. Jessica Meir har tidigare studerat en termin på Stockholms universitet och under seminariet överräcktes flaggan till Clas Hättestrand, prorektor vid Stockholms universitet.
– När astronauter gör rymdfärder brukar de få ta med sig några saker som representerar en verksamhet som de har en koppling till, och när Jessica Meir skulle åka ville hon bland annat ta med sig en flagga från Stockholms universitet, eftersom hon har studerat där, det var hennes eget val, sedan är det tradition att lämna tillbaka föremålen efter rymdfärden, säger Johan Marcopoulos, kommunikationsansvarig på Rymdstyrelsen.

Vid seminariet medverkade även astronauten Christer Fuglesang, utbildningsminister Anna Ekström, som är ansvarig för rymdfrågor, samt Anna Rathsman, generaldirektör för Rymdstyrelsen.

Astronauten Jessica Meir
Den svensk-amerikanska astronauten Jessica Meir blev historisk när hon som första svenska kvinna skickades ut på uppdrag i rymden i september 2019. Foto: James Blair/NASA

Läs mer om Jessica Meirs besök i Sverige på Rymdstyrelsen.