Fler antagna till höstens utbildningar – igen

Cirka 309 000 personer har antagits till höstens högskoleutbildningar i hela landet – en ökning med drygt 2 000 personer jämfört med hösten 2020. För Stockholms universitet fortsätter trenden med allt fler antagna, i år nästan 1 400 fler i jämförelse med förra hösten.

34 089 studenter är antagna till höstens utbildningar vid Stockholms universitet, det ligger i nivå med det tidigare rekordåret 2013. Antalet antagna till högskoleutbildningar ökar över hela landet, särskilt märks ökningen på distansutbildningarna som har 6,7 procent fler antagna än förra årets rekordsiffror.

– Det fortsatt rekordstora intresset för högre utbildning kan till stor del förklaras av den långvariga coronapandemin, säger Universitets- och högskolerådets generaldirektör Eino Örnfeldt. Den största förändringen finns bland sökande som är 35 år eller äldre – här har 47 329 antagits till distansutbildning, en ökning med 13,6 procent jämfört med hösten 2020.

Läs mer i pressmeddelandet från Universitets- och högskolerådet