Flera avgörande tippningspunkter i jordens klimat kan överskridas över 1,5°C

Ett flertal avgörande tippningspunkter i jordens klimat kan överskridas om den globala medeltemperaturen ökar med mer än 1,5°C. Det visar en ny studie publicerad i den vetenskapliga tidskriften Science. Den nya analysen visar att Parisavtalets mål att begränsa uppvärmningen till under 2°C inte räcker för att undvika farliga klimatförändringar.

Credit: Stockholm Resilience Centre

– Vi ser redan tecken på att klimatet har destabiliserats i delar av Västantarktis, på Grönland, i områden med permafrost och i Amazonas regnskogar. De viktiga atlantströmmarna riskerar också att störas ut, säger David Armstrong McKay. Han är huvudförfattare bakom studien och forskare vid Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet, University of Exeter och Earth Commission.

Enligt Armstrong McKay och hans kollegor har listan över potentiella tippningspunkter i välden nu utökats från nio till sexton. Men han poängterar att vi redan vid nuvarande nivåer av global uppvärmning närmar oss fem farliga tippningspunkter, och riskerna ökar för varje tiondels grad av ytterligare uppvärmning. De fem tippningspunkterna som redan är i riskzonen är: avsmältning av Grönlands och Västantarktis stora inlandsisar, storskalig upptining av permafrosten, kollaps av den stora havsströmmen i Labradorhavet, och massdöd av tropikernas korallrev.

– Risken för att överskrida de avgörande tippningspunkterna kan fortfarande minskas genom att snabbt minska utsläppen av växthusgaser, men då måste vi börja omedelbart, säger Armstrong McKay.

Analysen har genomförts av ett internationellt forskarlag som gått igenom över 200 artiklar publicerade sedan 2008, då begreppet tippningspunkterna (”tipping points”) i klimatsystemet först definierades.

Läs mer om studien

Här finns studien i Science