Flera SU-namn på topp-10 för hållbarhet

Fem av de tio personer som anses vara ”mäktigast” inom Sverige på hållbarhetsområdet arbetar vid eller har examen från Stockholms universitet.

Foto: Niklas Björling
Line Gordon, föreståndare för Stockholm Resilience Centre. Foto: Niklas Björling

Tidningen Aktuell Hållbarhet listar varje år de personer de anser vara ”hållbarhetsmäktigaste” i Sverige. Listan för 2021 toppas av Svante Axelsson, nationell samordnare för klimatomställning, före miljöaktivisten Greta Thunberg.

Johan Kuylenstierna
Foto: Niklas Björling

På tredje plats finns Johan Kuylenstierna, adjungerad professor vid Institutionen för naturgeografi, Stockholms universitet och ordförande i Klimatpolitiska rådet, och som i flera år haft topplaceringarna på listan. Johan Rockström, numera vid Potsdam Institute for Climate Impact Research i Tyskland men även fortsatt professor vid Stockholm Resilience Centre, finns på plats fem. Även han har tidigare varit högst upp på listan. På plats tio på listan återfinns Line Gordon som är föreståndare för Stockholm Resilience Centre.

SU-alumner bland topp-10

Bland topp-10 på listan finns även flera alumner från Stockholms universitet. Nummer fyra är Svenska Amnestys ordförande Parul Sharma (juristexamen). På plats åtta finns Per Bolund, miljö- och klimatminister och vice statsminister samt tidigare finansmarknadsminister, som har en biologexamen.

Läs hela listan www.aktuellhallbarhet.se