Fullt med nyfikna besökare i montern under Saco Studentmässa

Stockholms universitet var en av 120 utställare på 2022 års Saco Studentmässa som lockade över 21 000 besökare. Det märktes tydligt att mässan är något man gör tillsammans, kompisgängen gick från en monter till nästa och ställde sina frågor där de fick chansen.

Här kan du läsa om hur några av SU:s medarbetare upplevde evenemanget som i år ägde rum på Kistamässan i Stockholm.

Taggade besökare delade sina ambitioner och drömmar

Daniela Skymbäck, studentambassadör som studerar till ämneslärare, var en av de studenter som bemannade SU:s monter.

– Jag tyckte att det var en fantastisk stämning på mässan. Det var fullt med elever överallt och ett högt sorl i salen så det märktes att besökarna var taggade på en fysisk mässa!

Studentambassadören Daniela pratar med en besökare i montern på mässan.
Daniela med en besökare på mässan. Foto: Karin Warvlin

– De flesta av frågorna hade jag svar på men ibland ställde eleverna några svåra frågor om just lärarutbildningen. Exempelvis vad som krävs för att bli behörig lärare i Sverige om man har tidigare erfarenheter från sitt hemland och hur man går till väga för att börja på KPU (kompletterande pedagogisk utbildning). Flera undrade även hur man blir lärare i ämnen som inte ingår i de ämneskombinationer som SU erbjuder såsom lärare i idrott och arabiska.

Mitt favoritminne är nog när två gymnasieelever kände igen mig från ett skolbesök som jag hade gjort på deras gymnasium.

Daniela Skymbäck

– Jag har fått med mig många roliga minnen, men mitt favoritminne är nog när två gymnasieelever kände igen mig från ett skolbesök som jag hade gjort på deras gymnasium. Annars var det bara en härlig upplevelse att se så många vara intresserade av Stockholms universitet och se deras ögon gnistra till när de berättade om sina ambitioner och drömmar om att bli lärare.

En speciell mässa för Malin

Malin Bjelke är studie- och karriärvägledare vid Stockholms universitet och för henne blev årets mässa en extra betydelsefull upplevelse.

– Att stå på mässa är kul! Att bemanna Sacomässan för första gången kändes för mig högtidligt. Det var nämligen på denna plats jag för nio år sedan fick upp ögonen för yrkesområdet studie- och yrkesvägledning. Den stora mixen av besökare och utställare på mässan var förvirrande och avsaknaden av vägledning förde mitt 18-åriga jag till slutsatsen att studie- och yrkesvägledning skulle vara värdefullt att jobba med.

Rustad med laptop och sköna skor kände jag mig redo och nyfiken på besökarna.

Malin Bjelke

– Idag kan jag stolt säga att jag aktivt engagerar mig för att fylla det behov som synliggjordes när jag själv var besökare på Sacomässan. I min arbetsgrupp av studie- och karriärvägledare hade vi som mål att besökarna ska minnas oss som de hjälpsamma personerna, de som var lätta att prata med och hade ett trevligt bemötande. Detaljfrågor kan vi ofta hitta svar på genom en sökning på internet. Rustad med laptop och sköna skor kände jag mig därför redo och nyfiken på besökarna, utan oro över att behöva besitta svaren på alla frågor om behörighet, urval, studieinriktningar och löner.

Studie- och karriärvägledaren Malin Bjelke.
Studie- och karriärvägledaren Malin Bjelke. Foto: Noelle Rossnahan

– Mässan var välbesökt. Oftast gick det inte ens att se vem som stod på andra sidan montern. Främst kom elever som gick andra eller tredje året på gymnasiet, men där befann sig också föräldrar som gjorde sina ungdomar sällskap och vuxna personer som stod i beredskap att studera på universitetet.

– Jag blev positivt överraskad av besökarnas engagemang. Många hade tydliga mål och sökte aktivt upp oss för svar på sina frågor. De till synes flanerande besökarna – en sådan som var jag för nio år sedan – fanns där också.

Trixet är att ställa en fråga som smidigt öppnar upp för dialog.

Malin Bjelke

– Trixet är att ställa en fråga som smidigt öppnar upp för dialog, som “Vad studerar du?”. En relativt simpel fråga som kunde ge mig en idé om besökarens bakgrund och intresse. Inte för att det skulle reda ut alla frågetecken om studieval och studieliv, men kanske tillräckligt för att visa att vi vägledare är intresserade och närvarande nog för att hjälpa till.