Fyra stora Wallenberganslag till Stockholms universitet

Forskare vid Stockholms universitet beviljas fyra Wallenberganslag om totalt 115 miljoner. De går till forskning om forntida DNA, proteiner, mörk materia och skogens roll för klimatförändringar.

Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse har beslutat om årets projektanslag. 23 forskare tilldelas totalt 700 miljoner kronor. Fyra forskare vid Stockholms universitet beviljas anslag om totalt 115 miljoner kronor under fem år.

Följande forskare vid Stockholms universitet har beviljats anslag :

Claudia Mohr, docent vid Institutionen för miljövetenskap

Claudia Mohr
Foto: KAW/Magnus Bergström

Projekt: Feedbacks between a changing climate and vegetation. Beviljat anslag: 31 100 000 kronor under fem år
Växter är kända för att inte bara ta bort koldioxid från atmosfären utan även släppa ut tusentals föreningar, kända som flyktiga organiska föreningar (VOC), vars roll i klimatförändringarna till stor del har "förbisetts". Nu ska forskare från Stockholms universitet starta ett nytt forskningsprojekt om VOC-utsläppens roll i klimatförändringen.
(Uppdatering: Claudia Mohr tillträder 2023 en tjänst utomlands. Ilona Riipinen, professor vid Institutionen för miljövetenskap, tar då över ansvaret för detta projekt.)
Läs artikel om projektet: Ny forskning ska belysa skogarnas roll i klimatförändringar

Arne Elofsson, professor vid Institutionen för biokemi och biofysi

Arne Elofsson Photo: Rickard Kihlström
Arne Elofsson
Foto: Rickard Kihlström

Projekt: Learning the molecular component of the cell. Beviljat anslag: 30 000 000 kronor under fem år
Artificiell intelligens (AI) och djupinlärning blir allt viktigare för att kartlägga proteinerna i våra celler och hur de interagerar med varandra. I ett nytt projekt ska forskarna utveckla verktyg för att öka förståelsen hur celler fungerar.
Läs artikel om projektet: AI ska kartlägga proteiner och öka förståelsen för hur celler fungerar

Jon Gudmundsson, forskare vid Fysikum

Jón Gudmundsson
Jón Gudmundsson. Foto: Alexandre Adler.

Projekt: Tuning into Dark Matter. Beviljat anslag: 27 500 000 kronor under fem år
Forskare har haft funderingar kring existensen av mörk materia – materia som inte verkar interagera med ljus – i nästan 100 år. Tack vare ett anslag på 27,5 miljoner kronor kan Jón Gudmundsson och hans kollegor vid Stockholms universitet konstruera en ny typ av detektor för att hitta axioner, ett slags hypotetiska partiklar som skulle kunna vara det som mörk materia består av.
Läs artikel om projektet: På jakt efter partiklarna bakom mörk materia

Anders Götherström, professor vid Institutionen för arkeologi och antikens kultur

Anders Götherström
Anders Götherström.
Foto: Rickard Kihlström

Projekt: A multidisciplinary assessment of human arrival on faunal biodiversity. Beviljat anslag: 26 700 000 kronor under fem år
Med hjälp av avancerad DNA-teknik ska forskare kartlägga människans möte med den vilda faunan i Eurasien. Vad händer när de möts och hur har de påverkat varandra?
Läs artikel om projektet: De kartlägger mötet mellan människa och djur på norra halvklotet

SU-forskare med på ytterligare anslag

Gia Destouni och Zahra Kalantari vid Institutionen för naturgeografi är även medsökande på ett projektanslag som beviljats till Göteborgs universitet. Projektet heter Unravelling the legacy of historical, emerging, and future groundwater pollution.

Christian Broberger vid Institutionen för biokemi och biofysik är medsökande på ett projekt med huvudsökande på KTH. Projektet heter From atom to organism: Bridging the scales in the design of ion channel drugs.

Läs om samtliga 23 projekt som beviljas anslag.