Grön kemi kan ge hållbar återvinning av litiumjonbatterier

Är dagens teknik för återvinning av litiumjonbatterier verkligen hållbar? En ny studie pekar ut en hållbar återvinningsprocess som bygger på grön kemi.

Research on Li-ion batteries in lab.
Jędrzej Piątek undersöker halten kobolt som återvunnits från ett litiumjonbatteri.

Utvecklingen av litiumjonbatterier är det största som hänt inom energilagring sedan 1990-talet – men samtidigt utgör de använda batterierna en växande miljöfara.  Teoretiskt skulle detta kunna hanteras med återvinning. Men frågan är om dagens teknik för återvinning av litiumjonbatterier verkligen är hållbar.

Forskare vid Institutionen för material- och miljökemi, Stockholms universitet, har nyligen, tillsammans med forskare vid österrikiska AC2T research GmbH och Gebze Technical University i Turkiet nyligen publicerat en artikel i den ledande tidskriften Advanced Energy Materials. I artikeln har de granskat dagens återvinningsteknik och ger förslag på vad som krävs för att skapa en verkligt hållbar återvinning av litiumjonbatterier.

Läs en längre artikel på engelska: Green chemistry key to recycle lithium-ion batteries