Gudrun Persson en av årets sommarpratare

Under våren och sommaren 2022 var Gudrun Persson, docent vid Institutionen för slaviska språk och forskningsledare vid FOI, en flitigt anlitad forskare för kommentarer om kriget i Ukraina. Hon är expert på rysk säkerhets- och utrikespolitik och varnade tidigt för att Ryssland skulle invadera Ukraina.

Gudrun Persson
Gudrun Persson Foto: FOI

– Mitt Sommar ska handla om vad man kan lära sig av historien genom att vara nyfiken och att ifrågasätta. Kan man alls förstå det som händer idag genom att använda en backspegel? Och om musiken – vad den betyder för mig.

Gudrun Persson är expert på rysk utrikes- och säkerhetspolitik, docent och gästforskare vid Institutionen för slaviska och baltiska språk finska nederländska och tyska. Hon är också forskningsledare vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI). 2013 valdes hon in som ledamot av Kungliga Krigsvetenskapsakademien.

Läs mer om Gudrun Perssons forskning vid Stockholms universitet

Om sommar i P1

Sommar i P1 sänds från lördagen den 25 juni (midsommardagen) till söndagen den 21 augusti. Gudrun Persson sommarpratar den 29 juni.

Hitta mer information om årets sommarpratare