Gymnasieelever i Vallentuna ska få stöd att studera vidare

Stockholms universitet ska i ett samarbete med Vallentuna kommun och Vallentuna gymnasium ge elever från studieovana hem en ökad möjlighet att studera vidare. Detta med hjälp av studiecoacher från universitetet.

Stockholms universitet har inlett ett projekt för breddad rekrytering med Vallentuna kommun och Vallentuna gymnasium med anledning av ett arv från en privatperson som tillfallit kommunen. Arvet på 1,7 miljoner kommer från en kvinna som tidigare varit rektor i många år. Hennes vilja var att arvet skulle användas till att ge ungdomar från studieovana hem en möjlighet att studera vidare inom högre utbildning.

Vallentuna kommun har rekryterat fyra studenter från Stockholms universitet som ska arbeta som studiecoacher och som får en tidsbegränsad anställning av kommunen. Deras uppdrag är att handleda och ge stöd till elever på Vallentuna gymnasium för att öka elevernas möjligheter att nå godkända betyg samt inspirera dem till fortsatta studier.

Faezeh Khalaji vid Studentavdelningen, Stockholms universitet är en av dem som är inblandad i projektet.

Varför deltar Stockholms universitet i detta projekt?

Faezeh Khalaji
Foto: Jorge Moreno Bravo

– Stockholms universitet och andra lärosäten i Sverige är ålagda att arbeta med breddad rekrytering, och nu visade det sig att samarbetet med Vallentuna kommun och den projektbeskrivning som de presenterade för oss lät som ett mycket bra upplägg. Projektet innebär en positiv och välplanerad samverkan mellan kommunen, gymnasieskolan och Stockholms universitet. Vi tänkte att detta upplägg skulle kunna bli en bra modell för möjliga framtida samarbeten, även med andra kommuner, säger Faezeh Khalaji.

Studentavdelningen har bjudit in alla elever som går andra året på Vallentuna gymnasium till ett studiebesök vid Stockholms universitet, där de fått uppleva att få vara i en högskolemiljö och se lärosätets lokaler. Eleverna har även fått samtala med och lyssna på studentambassadörer som har berättat om deras väg till högskolan. De har fått information om stegen till att läsa på ett universitet och det stöd som finns att få när man blivit student.

Vad hoppas Stockholms universitet uppnå med projektet?

– Förhoppningen är att projektet ska öka intresset och möjligheten för högre utbildning hos elever från studieovana miljöer. Detta genom att öka kunskapen om vad det innebär att studera vidare och genom studiecoacher som kan stödja eleverna till en ökad högskolebehörighet.

Vallentuna gymnasium har identifierat ämnen där deras elever behöver extra stöd. Dessa är svenska, svenska som andraspråk, matematik, gymnasiearbete och samhällskunskap. Studiecoacherna från Stockholms universitet kommer enskilt eller i mindre grupper att handleda eleverna i dessa ämnen med start den 30 november.

Text: Maryam Khan Oidermaa