Högskoleföreningen prisar framstående avhandlingar

Högskoleföreningen i Stockholm har beslutat att utse pristagare för framstående vetenskaplig prestation för fyra doktorsavhandlingar vid Stockholms universitet.

Beslutet är taget av Högskoleföreningens styrelse vid sammanträde 17 april 2023. Priset inklusive prissumman om 25 000 kronor kommer att delas ut den 22 november 2023.

Juridiska fakulteten

Alexandra Johansson för avhandlingen ”Förhållandet mellan intern skattelagstiftning och skatteavtal – särskilt om företrädare för interna skatteregler (2021)”.

Utdrag ur beslutsformulering: Alexandra Johanssons avhandling bidrar på ett stringent och förtjänstfullt sätt till en djupare förståelse för samverkan mellan nationella skatteregler och internationella skatteavtal samt regelsystemens inneboende risker för både dubbelbeskattning och skatteflykt, vilket i förlängningen kan påverka investeringsviljan och den ekonomiska utvecklingen. Avhandlingen har en såväl konstitutionell som folkrättslig utgångspunkt och bidrar på så sätt till rättsvetenskapens utveckling genom att belysa skatterätten utifrån dessa komplexa regelsystem.

Humanistiska fakulteten

Alvar Blomgren för avhandlingen ”The Hurricane of Passion: Popular Politics and Emotion in Late Georgian England 1792–1812”.

Utdrag ur beslutsformulering: Alvar Blomgrens avhandling i historia behandlar känslornas roll i politisk mobilisering i samband med val till det engelska parlamentet. Blomgren undersöker hur lojalitet och kärlek gentemot kungahuset, våld och skrämseltaktiker, sympati och empati gentemot fattiga respektive förslavade användes för att vinna anhängare. Genom att använda ett omfattande och olikartat källmaterial, såsom pressmaterial, bilder, sånger, verser och parlamentariska undersökningar, kan Blomgren undersöka hur dessa känslor konstituerades i anknytning till valrörelsernas många offentliga möten.
Blomgrens undersökning utgör ett väsentligt bidrag till ett internationellt kunskapsfält i stark utveckling. Genom studiens lyckosamma kombination av teoretiska infallsvinklar applicerade på ett mångfacetterat källmaterial kan författaren påvisa hur känslor ges olika innebörd som varierar med de lokala sammanhangen.

Läs Alvar Blomgrens avhandling i DiVA

Samhällsvetenskapliga fakulteten

Olov Lund, för avhandlingen ”Nätverksstaten: Statsbildningsprocesser och rumsliga praktiker i senmedeltidens Sverige 1440–1520”.

Utdrag ur beslutsformulering: Avhandlingens resultat visar att den stabilitet och territoriella kontroll som kännetecknar den svenska staten under perioden upprätthölls inte bara av nätverkskontakter som etablerades genom rörelser i rummet utan också involverade betydligt fler personer i de lokala samhällena än just statens företrädare.  Sammantaget kombinerar Lunds avhandling på ett elegant och mycket välskrivet sätt samhällsvetenskapliga och ekonomisk-historiska ansatser och bidrar därigenom både teoretiskt och empiriskt till vår kunskap om statsbildningsprocesser i Sverige samtidigt som den öppnar för nya spännande frågor för framtida forskning.

Naturvetenskapliga fakulteten

Erik Svensson Grapes för avhandlingen ”Crystalline Porous Materials Inspired by Metallodrugs”.

Utdrag ur beslutsformulering: Erik Svensson Grapes avhandling handlade om fasta läkemedel, bestämning av deras strukturer och hur detta kan generaliseras när det kommer till nya läkemedel och material med helt andra tillämpningar. Sex av avhandlingens alster var publicerade i mycket välrenommerade tidskrifter. Grape var ensam förstaförfattare till avhandlingens alla artiklar samt manuset och disputerade inom utsatt tid. Grape bestämde strukturen hos vismutsubsalicylat, vilket är ett läroboksexempel på ett metallbaserat läkemedel men som har fel struktur i läroböcker. Dessa bör uppdateras nu efter Grapes strukturbestämning. Grapes idéer och resultat har drivit på internationell forskning på flera fronter.

Läs Erik Svensson Grapes avhandling i DiVA

*Juridiska fakulteten tilldelas pris vart fjärde år. Årets utdelning avser nomineringsperioden 2019 – 2022. Den nominerade pristagaren lade fram sin avhandling 2021.