Hidehisa Matsumoto utsedd till Global Swede

Utmärkelsen “Global Swede Award” delas ut för att uppmärksamma internationella studenter som utmärkt sig inom områden kopplade till innovation och entreprenörskap och visat sig vara goda representanter för både Sverige och det egna landet. Årets pristagare vid Stockholms universitet är Hidehisa Matsumoto från Japan.

Hidehisa Matsumoto with Karin Bergmark Senior Advisor to the President
Hidehisa Matsumoto med rektorsråd Karin Hellmersson Bergmark

Hidehisa Matsumoto studerar masterprogrammet “International and Comparative Education” vid Stockholms universitet och nominerades av universitetet. Han kommer från Tokyo och har en kandidatexamen i statsvetenskap från Meiji University. I augusti 2018 började han att studera vid Stockholms universitet.
Den 28 maj arrangerade Utrikesdepartementet, i samarbete med Svenska institutet diplomeringsceremonin för Global Swede, för tionde året i rad. För första gången anordnades ceremonin digitalt.

20-tal studenter från 16 länder

Utrikeshandelsminister och minister med ansvar för nordiska frågor Anna Hallberg och Svenska institutets generaldirektör Madeleine Sjöstedt, uppmärksammade under den digitala ceremonin internationella studenter som utbildat sig i Sverige. Diplom delades ut till ett 20-tal studenter från 16 länder. Studenterna har utmärkt sig inom områden kopplade till innovation och entreprenörskap och visat sig vara goda representanter för både Sverige och det egna landet.

– Global Swede är vårt sätt att varje år tacka ett antal enastående studenter för att de valt Sverige, och samtidigt välkomna dem in i vårt globala alumnnätverk. Det är en utmanande tid att ta examen, men med sina erfarenheter från Sverige är jag övertygad om att de kommer att bidra med att bygga broar mellan Sverige och omvärlden, sade Anna Hallberg.

Hidehisa Matsumoto deltog tillsammans med Karin Helmersson Bergmark, rektorsråd för internationella frågor, från Bloms hus vid Stockholms universitet.

Läs en längre artikel på engelska om Hidehisa Matsumoto.

Global Swede

Global Swede är en del av regeringens och Svenska institutets arbete med att bygga långsiktiga relationer med internationella studenter i Sverige. Syftet är att skapa gränsöverskridande och multikulturella nätverk som ska bidra till svensk utrikeshandel och gynna arbetet med att nå framtida lösningar.

Global Swede-alumnerna ingår i ett brett alumnnätverk, administrerat av Svenska institutet, vilket idag omfattar omkring 15 000 personer från 140 olika länder.