Hivtesta dig på campus 15 maj

Den 15–22 maj pågår europeiska hivtestarveckan, en kampanj i länder runt om i Europa för att uppmärksamma behovet av hivtestning. Noaks Ark Stockholm och Stockholms universitet samverkar under kampanjveckan.

Måndagen den 15 maj mellan kl. 10.00 och 15.00 erbjuder vi hivtestning på Studenthälsan vid Stockholms universitet, Universitetsvägen 2G.

– Testet är ett litet stick i fingret och sedan tar det 20 minuter att få svar från en sjuksköterska, berättar Ingemar Dahlgren, verksamhetschef för Studenthälsan. Under tiden du väntar kan du få information om hiv, att leva med hiv och allmänt om Noaks Ark från deras volontärer. Vill du bara få information i hiv-relaterade frågor är du också välkommen!

Hitta till Studenthälsan

Här hittar du information om hur du enklast tar dig till Studenthälsans mottagning på campus Frescati.

Ett par som håller varandra i handen.
Foto: Yuri Arcurs/Mostphotos

Fakta om hiv

Hiv är en kronisk och behandlingsbar virusinfektion. Behandlad hiv leder till omätbara virusnivåer vilket innebär att hiv inte kan överföras vid oskyddat sex. Obehandlad hiv överförs vid oskyddat sex, men även via blod samt under graviditet och förlossning. All vård och behandling för hiv är kostnadsfri för alla som befinner sig i Sverige. Testning för hiv är gratis och anonymt.

I Stockholm bor det närmare 4000 personer som lever med hiv. Under 2022 diagnosticerades cirka 70 personer med hiv i Stockholm. Den effektiva behandlingen för hiv gör att man håller sig frisk och förkortar inte livet. Det största hindret kring hiv, oavsett hivstatus, är stigma, felaktig kunskap och negativa attityder.

Ett litet provrör märkt med texten HIV-test.
Foto: Miss.Penchan Pumila/Mostphotos

Om Noaks Ark Stockholm

Noaks Ark Stockholm är en ideell förening som har arbetat med hiv i snart 40 år. Vi erbjuder hivtestning genom drop in, tidsbokade besök och uppsökande verksamhet. Vår stödverksamhet för personer som lever med hiv och närstående erbjud olika aktiviteter och insatser, individuellt och i grupp, för alla oavsett bakgrund. Genom våra volontärer skapar vi engagemang i våra verksamheter och sprider information om hiv. Du kan läsa mer om oss på noaksark.org/stockholm.