Hur mår du som student?

Livet som student är ofta början på ett nytt äventyr i livet, samtidigt som det kan uppstå situationer som känns tuffa eller kravfyllda. Då kan du behöva få stöd i ditt mående.

Stockholms universitet deltar sedan 2020, tillsammans med  ett femtontal andra lärosäten, i ett projekt om och för studenters psykiska hälsa som drivs av Världshälsoorganisationen WHO.

En grupp studenter på Café Bojan.
Foto: Jens Olof Lasthein

Hur du kan bidra

Det är viktigt för oss att få veta hur våra studenter faktiskt mår och hur måendet förändras under studietiden. Därför hoppas vi att alla som läser termin 1 på ett program vill fylla i enkäten som kommer att skickas som en länk i ett mejl den 11 april. Mejlet har rubriken ”Hur har du det? WHO-enkät till dig som är student” och avsändare är WHO-enkät till dig som är student (mejladress noreply@qemailserver.com, från enkätplattformen Qualtrics).

Enkäten

Enkäten innehåller frågor om den fysiska och psykiska hälsan. Är du en av dem som får mejlet så är dina svar väldigt värdefulla, oavsett hur du mår när du får enkäten, för att vi ska få en så rättvisande helhetsbild som möjligt. Svaren kommer att behandlas så att ingen obehörig kan ta del av dem (mer detaljerad information kommer i mejlet och i enkäten).

Vad händer sedan?

I slutet av enkäten finns information om vart man kan vända sig om man behöver stöd för sitt mående. Du som svarat på enkäten kan komma få inbjudan till en ny forskningsstudie om ta fram digitala stöd.

Vilka får enkäten och hur länge pågår projektet?

Alla studenter som läser termin 1 på ett program får mejlet med inbjudan till enkäten. Samma studenter kommer sedan få inbjudan att delta i en uppföljande enkät en gång per år under studietiden.

Har du redan svarat på enkäten för ett eller två år sedan, får du också en inbjudan till uppföljande enkät.

Medverkande aktörer

Femton lärosäten i Sverige deltar idag. På varje lärosäte medverkar universitetsledningen, studenthälsan och studentkårerna. Vetenskapsrådet bidrar med runt fem miljoner kronor till den svenska delen av projektet.

Om projektet

Enkäten är en del i det globala forskningsprojektet ”World Health Organization (WHO) World Mental Health International College Student Initiative (WMH-ICS)”, som pågått sedan 2012. Sedan 2019 deltar Sverige – läs mer om projektet på WHO-WMH-ICS-Svenska, eller på WHO-WMH-ICS-English. Det långsiktiga målet är att förebygga psykisk ohälsa hos studenter genom att på ett systematiskt sätt följa upp hur studenter i Sverige mår och utveckla och erbjuda kvalitetssäkrade insatser för studenter som behöver stöd för att må så bra som möjligt.

Vill du veta mer?

Huvudansvariga forskare i Sverige är Anne H Berman, professor vid Uppsala universitet och Claes Andersson, docent vid Malmö universitet.

Eventuella frågor om projektet besvaras via epost: swedishunisurveys@uu.se