Institutionen för miljövetenskap ny värd för Bolincentret för klimatforskning

Från och med 1 januari 2022 återfinns Bolincentret för klimatforskning vid Institutionen för miljövetenskap. Ilona Riipinen, Institutionen för miljövetenskap och Gustaf Hugelius, Institutionen för naturgeografi, är centrets nya föreståndare.

Isberg och Bolincenter för klimatforsknings logotyp

– Vi är mycket glada över att få ta över som föreståndare för Bolincenter och hyser stor respekt för bredden i all den excellenta forskning, utbildning och samverkan som pågår. Vi ser fram emot att ta del av allt som medlemmarna gör och att hjälpa till att staka ut centrets väg för framtiden, skriver Illona Riipinen och Gustaf Hugelius i centrets nyhetsbrev.

Under den förra ledningen har Bolincentret för klimatforskning utvecklats till ett nationellt och internationellt känt centrum för spetskompetens inom forskning, utbildning och utåtriktad verksamhet. Riipinen och Hugelius kommer att börja med att uppdatera centrets operativa strategi och stärka dess struktur och vetenskapliga kärna. På lång sikt handlar planen om att förstärka centrets strategiska koppling till nyckelintressenter som ett svar på nya samhällsutmaningar orsakade av ett förändrat klimat.

– 2022 blir på många sätt ett omställningsår för Bolincenter, då grunden för de kommande åren läggs, säger Riipinen.
– Detta inledande arbete kommer så småningom också att göra det möjligt för Bolincenter att stärka samarbetet med nyckelintressenter för att hjälpa oss att minimera vår negativa påverkan på planeten.

Magnus Breitholtz, prefekt vid Institutionen för miljövetenskap, menar att sammanslagningen av institutionens och Bolincenters respektive verksamheter har stor potential, inte minst inom kommunikation och utåtriktad verksamhet.

– Med det nya direktoratet och resultat från många produktiva strategidiskussioner inom Bolincenter och dess styrelse de senaste åren ska det bli spännande att se hur centret utvecklas åren framöver. Ambitionen är att Bolincenter ska förbli en framstående aktör på den internationella klimatforskningsarenan. Intuitionen för miljövetenskap kommer att bidra till denna ambition så mycket som möjligt genom att inte bara erbjuda professionellt administrativt stöd, utan också vara en stimulerande akademisk miljö som helhet, säger Breitholtz.

Om Bolincentret för klimatforskning

Bolincentret för klimatforskning är ett multidisciplinärt konsortium med över 400 forskare i Sverige som utför forskning och utbildning om jordens klimat. Bolincentret bildades 2006 och har fått namn efter professor Bert Bolin vid Stockholms universitet. Han var en framstående forskare inom klimatforskning, specifikt om kolcykeln, och en av grundarna av IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change). IPCC tilldelades Nobels fredspris 2007.

Läs mer om forskningen vi Bolincentret för klimatforskning (på engelska)