”Jag längtar efter att få komma igång och forska”

Fysikern Lesya Demchenko flydde från kriget i Ukraina med sin familj och anlände till Nynäshamn den 16 mars. Med hjälp av ett forskningsbidrag från Stiftelsen för strategisk forskning hoppas hon kunna fortsätta sin forskning vid Institutionen för material- och miljökemi på Stockholms universitet.

Lesya Demchenko är universitetslektor i fysik vid National Technical University of Ukraine i Kiev. Hon flydde ukraina med sin familj och anlände till Nynäshamn den 16 mars. Foto: Annika Hallman

– Jag är så tacksam över att få vara här, att få den här möjligheten att fortsätta forska, och att få vara trygg, säger Lesya Demchenko, universitetslektor i fysik vid National Technical University of Ukraine i Kiev.
Den 16 mars anlände hon med sin man och två barn med färjan till Nynäshamn efter att ha flytt Ukraina med bil via bland annat Moldavien, Rumänien, Ungern och Polen.

Nu står hon utanför Arrheniuslaboratoriet på Frescati tillsammans med Xiaodong Zou, professor i strukturkemi vid Institutionen för material- och miljökemi. Lesya Demchenko arbetade som postdoktor i Xiaodong Zous forskargrupp vid Stockholms universitet under 2005 och de har haft lite sporadisk kontakt sedan dess.

Lesya Demchenko and Xiadong Zou
Lesya Demchenko och Xiaodong Zou utanför Arrheniuslaboratoriet på Frescati. Foto: Annika Hallman

När kriget bröt ut i Ukraina försökte Xiaodong Zou och hennes man Sven Hovmöller, professor emeritus vid samma institution, kontakta henne för att se om hon behövde hjälp. Om Lesya och familjen lyckades ta sig till Sverige ville de försöka erbjuda henne en labbplats så att hon skulle kunna fortsätta med sin forskning.
– Sven som är lite mer på Facebook än jag fick kontakt med Lesya via Messenger. Vi mötte sedan upp henne och familjen i Nynäshamn. Ni hade så lite bagage med er, säger Xiaodong Zou.
– Ja, vi tog bara med det allra viktigaste, lite kläder, dokument, min laptop, mat och vatten, säger Lesya.

Hon har precis fått reda på att hon har beviljats ett forskningsbidrag på två miljoner kronor från Stiftelsen för strategisk forskning som ska räcka till 20 månaders forskning.
– Det känns fantastiskt, jag längtar efter att få komma igång och forska.

Forskar om nanokompositmaterial

Hennes forskning handlar om att studera och utveckla smarta metallbaserade nanokompositmaterial med formminne, som kan användas i en mängd olika applikationer, i allt från flygplan till medicinska instrument och inom tandvård.
– Det är intressant att forska om, materialen kan användas till så många olika saker, de är ofta mer miljövänliga än de material som finns i dag och därför behöver världen dem verkligen.

Hon är verksam vid det tekniska universitetet i Kiev där hon också undervisar studenter, bland annat i hur man kan bestämma kristallstrukturer hos olika material. Att kriget bröt ut den 24 februari kom som en total överraskning.
– Vi levde helt vanliga liv, men plötsligt vaknade vi upp en dag av det förfärliga ljudet av missiler, flyglarm och skrik.

Flydde först till sommarstugan

Lesya och hennes familj bor i en lägenhet på sextonde våningen i Kiev och det blev farligt att vara kvar. Det första dygnet vistades de i husets källare och i ett parkeringshus i närheten. Det var kallt och fuktigt. Familjen tog sig sedan till sin sommarstuga strax utanför Kiev, men det innebar också att de kom närmare de ryska trupperna, området var farligt att vistas i.
– Vi var väldigt rädda hela tiden, vi stannade i stugan lite över en vecka och jag kunde inte sova, inte äta, knappt dricka vatten.

Lesya berättar att när hon har sett filmer om människor i krig så har hon alltid undrat varför folk inte bara snabbt ger sig av så fort de kan.
– När jag själv hamnade i en sådan situation så var det väldigt svårt att veta hur vi skulle göra. Vi förstod att det var farligt att stanna där vi var, samtidigt var vi också rädda för att åka därifrån, för vad som skulle kunna hända på vägen.

Xiaodong Zou hoppas att Lesya kan komma igång med forskningen igen så snart som möjligt.
– Så att du slipper tänka på kriget.

Lesya Demchenko framför mikroskåpet i labbet på Institutionen för material- och miljökemi. Foto: Annika Hallman

En ansökan om uppehållstillstånd är inlämnad till Migrationsverket och nu väntar Lesya på klartecken därifrån. Hon har dessutom sökt andra stipendier och en utlyst tjänst vid institutionen. Om allt går vägen kan hon börja arbeta under april.
– Vi har en bra infrastruktur och möjligheter här på institutionen och hoppas kunna erbjuda våra labb och maskiner. Lesyas forskning kommer också att kunna bidra med nya perspektiv inom materialforskningen och jag hoppas att hon kan använda de plattformar och nätverk som vi har med industrin, säger Xiaodong Zou.

På institutionen finns till exempel ett elektronmikroskopicentrum (EMC) som Lesya Demchenko kan använda i sin forskning.
– Vi har installerat flera nya elektronmikroskop som är mycket modernare än de du använt tidigare när du var här, säger Xiaodong Zou.

Lesya Demchenko känner igen sig i lokalerna, det känns hemtamt att vistas i dem.
Parallellt med forskningen i Sverige kommer hon att fortsätta att undervisa sina studenter i Ukraina på distans.
– Universitetsbyggnaden existerar fortfarande, men det är omöjligt att vara på plats, så det är stängt. Under pandemin lärde vi oss att arbeta online, så det har vi försökt fortsätta med, vi har nytta av det nu.

Lesya Demchenko arbetade som postdoktor vid institutionen för material- och miljökemi 2005. Här syns hon framför det gamla mikroskåpet, numera utbytt.