Jiayin Yuan beviljas ERC Consolidator Grant

Kemiprofessor Jiayin Yuan har beviljats ett ERC Consolidator Grant. Stockholms universitet beviljas därmed två bidrag i utlysningen 2021.

Jiayin Yuan
Foto: Ingmarie Andersson

Kemiprofessor Jiayin Yuan, professor vid Institutionen för material- och miljökemi, har beviljats ett prestigefyllt ERC Consolidator Grant från European Research Council i utlysningen 2021. Bidraget går till projektet "Porous poly(ionic liquid)s for CO2 capture and simultaneous conversion under ambient conditions" och ligger nära maxbeloppet på två miljoner euro.

I utlysningen 2021 har därmed två forskare vid Stockholms universitet tilldelats ett ERC Consolidator Grant. Den andra är Ingvild Almås, professor vid Institutet för internationell ekonomi. Läs om hennes anslag.

År 2017 beviljades Jiayin Yuan en Wallenberg Academy Fellow.

Läs mer om Jiayin Yuans forskning
Läs Skräddarsydda kolmembran kan generera framtidens energi
Läs även Porösa kolelektroder lovar gott för miljön (på KAW:s webb)