Johan Rockström på lista över mest inflytelserika i världen

Johan Rockström, professor i miljövetenskap vid Stockholms universitet och chef för Potsdam Institute for Climate Impact, är med i Time Magazines årliga lista över de hundra mest inflytelserika personerna i världen.

Johan Rockström
Johan Rockström, chef för Potsdam Institute for Climate Impact och professor i miljövetenskap vid Stockholms universitet. Foto: David Ausserhofer/PIK

Johan Rockström är listad i kategorin "Titans" tillsammans med bland andra Elon Musk, Beyoncé, Lionel Messi och Ozlem Tureci och Ugur Sahin, grundare av Covid- 19 vaccinföretaget Biontech.

– Jag är väldigt hedrad över att vara en del av Time100-listan. Det visar att vetenskap har betydelse, inte bara i forskarkretsar, utan även utanför. I politiken, i samhället, i hela världen, säger Johan Rockström.

Time Magazines motivering nämner specifikt Rockströms banbrytande bidrag till begreppet planetära gränser. Hans arbete beskrivs som "avgörande för att förstå de sammankopplade kriser som vår planet står inför och formar vägen framåt och vägleder ledare om hur man kan omvandla komplex vetenskap till tydliga, kvantifierbara handlingar".

Läs mer på webben hos Stockholm Resilience Centre.