Kalas på Askö i september

Höjdpunkten när Askölaboratoriet fyller 60 år 2021 blir ett två dagars firande i september, på plats på ön, om inte pandemin sätter stopp.

Electra
Det är båt som gäller för besökare som ska till Askö, här syns ön från forskningsfartyget Electra.

– Askö är inte så stort så vi får dela upp firandet på två dagar, säger Tina Elfwing, föreståndare för Östersjöcentrum.
Jubileumsfesten på Askölaboratoriet, som ligger i Trosa skärgård, var egentligen tänkt att genomföras nu i maj, men på grund av pandemin har den flyttats fram till den 16–17 september. Tina Elfwing håller tummarna för att den kan bli av.

Tina Elfwing, Östersjöcentrum. Foto: Niklas Björling
Tina Elfwing, föreståndare för Östersjöcentrum. Foto: Niklas Björling

– Den första dagen kommer rektor, ledningen och särskilt inbjudna. Det blir tal och rundvandring mellan olika stationer där forskare berättar om den forskning som pågår på Askö, säger hon.
Den andra dagen blir mer kollegial, och är till för alla marint verksamma forskare och gamla Askövänner – de som i många år har haft sitt liv på ön.
– Det är en jättegrupp, vi har över 200 forskare bara vid Stockholms universitet som arbetar med marin forskning, så det blir först till kvarn som gäller.
Med firandet ser Tina Elfwing också en chans att prata om de stora framtidsfrågor som finns för Östersjön och vilken typ av forskning som krävs för att lösa dem.

Hoppas på mer klimatforskning

– Jag tror att Askö skulle kunna koppla ihop havsforskning och forskning om klimatförändringarna ännu mer framöver. Med nya instrument och mätsensorer för till exempel atmosfärsforskning kan vi erbjuda en helhetsbild, från forskning om havsbotten och sediment till vatten och luft. Det finns så mycket kvar att göra!
Askös betydelse för kunskapen om Östersjön kan inte nog betonas, menar hon.
– Mycket av den kunskap som vi har i dag kommer härifrån; från grundläggande forskning om ekosystemens struktur och funktion, till hur vi människor påverkar havet.

Askölaboratoriet
Askölaboratoriet ligger i Trosa skärgård, söder om Stockholm.

Läs reportaget från Askö, ”Sextio år av forskning om Östersjön”.