Kebnekaises sydtopp fortsätter att smälta

Trenden består. Även under 2020 har glaciären på Kebnekaises sydtopp smält så mycket att skiftet av Sveriges högsta punkt består. Sydtoppen var i slutet av sommaren 2 096 meter över havet mot nordtoppens 2096,8 meter.

Foto: Patrik Mäler
Mätning av höjden på Kebnekaises sydtopp 17 september 2020. Foto: Patrik Mäler

I september 2019 fick Sverige officiellt en ny högsta punkt. Forskare vid Stockholms universitets forskningsstation i Tarfala kunde då konstatera att sydtoppen på Kebnekaise var lägre än nordtoppen på samma berg. Höjden var då 2095,6 meter, det vill säga 1,2 meter lägre än nordtoppens 2096,8 meter. Att sydtoppen, som består av snötäckt glaciär, sjunker på grund av det varmare klimatet och skulle komma att understiga nordtoppens höjd har forskare förutspått sedan länge. Nordtoppens högsta punkt består av berg och är därmed stabil.

Sydtoppen lägre än nordtoppen även 2020

2020 års mätningar av forskarna vid Tarfala forskningsstation visar att sydtoppen fortsätter att vara läge än nordtoppen. Den 7 augusti 2020 uppmättes en höjd på 2096,5 meter och den 17 september en höjd på 2096 meter. Sydtoppen var då 0,8 meter lägre än nordtoppen. Det innebär alltså att det fanns kvar 40 centimeter av den gångna vinterns snö vid smältsäsongens slut 2020.

- Smältningen av glaciären på sydtoppen och på övriga glaciärer följer samma mönster där det sker en kraftig avsmältning. Under de senaste 25 åren har sydtoppen i snitt förlorat 1 meter per år, säger Gunhild Ninis Rosqvist, professor i geografi vid Stockholms universitet och ansvarig för mätningarna.

Att inte glacären på sydtoppen smält av mer under 2020 än den gjorde förra året tror Gunhild Ninis Rosqvist beror på att den gångna vintern var snörik och lång jämfört med 2019 och därför smälte inte all vintersnö bort.

Mätningar sedan början av 1900-talet

Mätningen av sydtoppen har genomförts i obruten serie sedan 1940-talet, och mätningar finns ända från 1902. Sydtoppens höjd varierar cirka tre meter mellan sommar och vinter. Normalt är toppen som högst i maj och lägst i september. På sikt kommer nordtoppen att bli Sveriges högsta punkt året runt.
Precisionen på årets mätning, som skedde med GPS, är 3 centimeter.

Mer om Tarfala forskningsstation.

Ta del av fler nyheter från Stockholms universitet
Vill du läsa mer om aktuell forskning vid Stockholms universitet hittar du våra forskningsnyheter här. Du kan även prenumerera på universitetets nyhetsbrev. Läs tidigare nummer och prenumerera här.