Stockholms universitet

Kurs i öppen vetenskap: ”Investering i din framtida forskarkarriär”

Stockholms universitet ger en kurs i öppen vetenskap för doktorander.

Artikeln publicerades 2023 och uppdaterades i juni 2024.

Sedan 2022 har Stockholms universitet en policy om öppen vetenskap (open science). Där står att universitetets forskningsresultat och forskningsdata i möjligaste mån ska publiceras med öppen licens och att data och resultat ska vara fritt tillgängliga. Flera finansiärer kräver även öppen publicering och open access blir allt vanligare internationellt.

Ett sätt att stödja forskare vid universitetet är kursen Öppen vetenskap för doktorander (Open Science for PhD-students). Kursen är på fem högskolepoäng och ges inom ramen för Humanistiska fakultetens forskarskola. Doktorander vid Humanistiska fakulteten har förtur till kursen – men i mån av plats antas även doktorander vid andra fakulteter och lärosäten.

Kursen, som ges på engelska, har utformats för att ge doktorander grundläggande färdigheter i god forskningsdatahantering och öppna publiceringsvägar. Det övergripande målet är att förbättra doktorandernas kunskaper om god praxis inom vetenskaplig kommunikation. Undervisningen sker både på universitetet och digital.

 

Uppskattad kurs

Beyza Björkman Nylén
Beyza Björkman Nylén Foto:Rickard Kilström

Beyza Björkman Nylén är professor i engelska, ingår referensgruppen för öppen vetenskap vid universitetet och är ansvarig för doktorandkursen som ges tillsammans med universitetsbiblioteket. Hon undervisar på kursen tillsammans med Maria Almbro, Lisa Olsson och Sofie Wennström från biblioteket. Beyza Björkman Nylén berättar att den kurs som gavs vårterminen 2021 var mycket uppskattad med en stor grupp som deltog med stort intresse.

– Efter kursen var alla doktoranderna var överens om att det inte längre går att vara forskarstuderande och planera sin forskarframtid utan kunskap om open science.

 

Varför bör man som doktorand går kursen?

– Du bör gå kursen för att open science är viktig av etiska och demokratiska skäl. Som forskarstuderande finns ett ansvar som ligger på forskaren att göra sin forskning transparent, tillgänglig och återanvändningsbar så mycket som det går. Forskning som är helt eller delvis offentligt finansierad bör så långt som möjligt vara öppet tillgänglig (enligt universitetets policy) och som forskare måste man veta vad det innebär.

Beyza Björkman Nylén och de andra lärarna på kursen skulle gärna se att det även finns hjälp för handledare så de kan hjälpa sina doktorander om öppen vetenskap.

 

Bra att lära sig FAIR-principerna

Matti Marttinen Larsson
Matti Marttinen Larsson
Foto: Max Hesselbrandt

Matti Marttinen Larsson gick kursen vårterminen 2021. Han var då doktorand vid Romanska och klassiska institutionen, och är i dag postdok vid Institutionen för lingvistik.

– Det viktigaste jag lärde mig på kursen var FAIR-principerna*. Det var väldigt lärorikt och användbart att lära mig vad de innebär och hur man bör reflektera över och arbeta utifrån dessa under ett forskningsprojekts gång, särskilt i samband med att man tar fram en datahanteringsplan och offentliggör data och kod.

Inom lingvistiken blir det enligt Matti Marttinen Larsson allt vanligare att tidskrifter begär att artiklar publiceras med öppen data och kod i den utsträckning det är möjligt.

– Det har varit väldigt behjälpligt att ha med mig kunskaperna från kursen och FAIR-principerna när jag tillgängliggör data och kod i samband med att min forskning granskas och publiceras.

 

Vad är ditt råd till andra doktorander som funderar att gå kursen?

– Kursen är ett roligt och väldigt effektivt sätt att tillgodogöra sig de kunskaper som i allt större utsträckning krävs för att kunna publicera sin forskning. Därför kan det vara väldigt användbart att gå denna kurs.

Han anser att det kunskaper som förmedlas kan vara användbara såväl under doktorandprojektets gång som i framtida forskningsprojekt.

– Min uppfattning är att open science utgör grunden för framtidens forskning. Att vara välbekant med grunder och principer för open science kan därför vara en viktig investering i din framtida forskarkarriär.


*FAIR står för Findable, Accessible, Interoperable och Reusable. FAIR-principerna innebär att forskningsdata ska gå att hitta, det ska finnas information om hur man får tillgång till dem, de ska vara kompatibla med andra data, och de ska vara möjliga att återanvända.
Läs mer om FAIR

Humanistiska fakultetens forskarskola
 

Öppen vetenskap vid Stockholms universitet

Stockholms universitets policy för öppen vetenskap kan sammanfattas i sex övergripande målsättningar.
1. Universitetets forsknings- och utbildningsmiljöer stödjer, uppmuntrar och utbildar om öppen vetenskap
2. Universitetet erbjuder och utvecklar centrala tjänster och stöd i en lokal infrastruktur som kan möta forskarnas behov av grundläggande stöd genom hela forskningsprocessen
3. Universitetets forskningsresultat och forskningsdata publiceras i möjligaste mån med öppen licens
4. Universitetets forskningsresultat och forskningsdata hanteras, publiceras, bevaras och gallras utifrån FAIR-principerna, samt hanteras informationssäkert genom hela forskningsprocessen
5. Universitetet uppmuntrar samarbete och deltagande i nationella och internationella sammanhang som leder till att hållbar utveckling inom öppen vetenskap främjas
6. Universitetet uppmuntrar en incitamentsstruktur som främjar och värderar öppen vetenskap som en integrerad del av forskningsutvärderingsmetoder.  

Policy för öppen vetenskap vid Stockholms universitet
Läs mer om öppen vetenskap vid Stockholms universitet