Liane Rossi tilldelas kunglig miljöprofessur

Liane Rossi, professor vid Universidade de São Paulo, tilldelas Konung Carl XVI Gustafs professur i miljövetenskap och kommer under året 2023-2024 att vara verksam vid Stockholms universitet.

Liane Rossi
Liane Rossi tilldelas den kungliga miljöprofessuren. Foto: Dani Izidoro Fotografia

Styrelsen för Stiftelsen Carl XVI Gustafs 50-årsfond för vetenskap, teknik och miljö har beslutat att för år 2023/24 utse professor Liane Rossi till innehavare av Konung Carl XVI Gustafs professur i miljövetenskap. Liane Rossi är professor i kemi vid universitetet i Sao Paulo, Brasilien.

Professor Belén Martín-Matute vid Institutionen för organisk kemi, Stockholms universitet kommer att vara värd för Liane Rossi under hennes tid i Sverige. Liane Rossi ska även samarbeta med forskare vid Institutionen för material- och miljökemi, Stockholms universitet.

Forskning kring hållbar katalys och grön kemi

Liane Rossis forskning är inriktad på hållbar katalys, grön kemi, nanomaterial för katalys, återvinning av biomassa och omvandling av koldioxid till andra produkter. Hon är även aktiv i arbetet med internationalisering av vetenskapen i Brasilien. Hon är dessutom permanent medlem av brasilianska vetenskapsakademin samt chef för programmet för avskiljning och användning av koldioxid vid forskningscentret för växthusgasinnovation.

Professor Belén Martín-Matute
Belén Martín-Matute.
Foto: Sören Andersson

– Förutom hennes insatser inom forskningen och fortbildning av forskare inom området, bör hennes akademiska och institutionella engagemang också lyftas fram, liksom hennes kontinuerliga arbete med att stärka forskningen om hållbar katalys i Brasilien, säger professor Belén Martín-Matute.

Pressmeddelande från svenska kungahuset

Läs mer om Liane Rossi