MATS-satellitens första bild av övre atmosfären

Den 9 november tog satelliten MATS de första bilderna av atmosfären. Klockan 10:32 (centraleuropeisk tid) närmade sig MATS Esrange Space Center utanför Kiruna. Kontrollcentret kom då i kontakt med satelliten via en spårningsantenn.

MATS ljus
Den första bilden av atmosfären från MATS. Den visar luftsken (airglow) på 80-100 km höjd som skapas av energirika syremolekyler. Bilden togs i den infraröda våglängden men färgerna har lagts till under analysen. Foto: Rymdstyrelsen

Sedan uppskjutningen från Nya Zeeland den 4 november har MATS gått runt jorden 15 gånger per dag. Genom att studera jordens övre atmosfär kommer MATS att samla in information om atmosfärsvågor och därmed bidra med viktiga bitar till det pussel som det globala klimatsystemet utgör.

Instrumenten på MATS slogs på

Den 6 november bekräftade Linda Megner, som är forskare vid Meteorologiska institutionen, Stockholms universitet, och projektledare för vetenskapliga instrument och dataanalys vid MATS, att de instrument som MATS har fungerar som de ska.
– Vi slog på instrumenten och alla bildsensorer. Ström- och strömstyrkenivåer stämmer väldigt väl överens med de tester som gjordes på marken före uppskjutningen. Alla bildsensorer startade utan problem. [...] På onsdag den 9 november planerar vi att ta de första bilderna. Så enbart bra nyheter så här långt – vi håller tummarna att det fortsätter så här, skrev Linda Megner i ett mejl till Rymdstyrelsen.

MATS tar sin första bild av den övre atmosfären

Den 9 november var det dags för MATS att ta de första bilderna av atmosfären. Klockan 10:32 CET närmade sig MATS Esrange Space Center utanför Kiruna. Kontrollcentret kom i det ögonblicket i kontakt med satelliten via spårningsantennen vid Esrange.
– Vid det här tillfället tog MATS sin allra första bild av atmosfären nordväst om Esrange. Sedan dess har vi fått över 8000 bilder, säger Linda Megner.

Tredimensionell struktur av atmosfären

– Bilden togs inom den infraröda våglängden men färgerna har lagts till vid analysen för att göra bilden synlig. Den korniga bilden visar ett band av ljus som avges av molekyler högt upp i atmosfären, förklarar Jörg Gumbel, professor vid Meteorologiska institutionen, Stockholms universitet och vetenskapligt ansvarig för försöken på MATS.

– Det här är luftsken (airglow) på höjder av cirka 80-100 km som avges av energirika syremolekyler. Det är helt fantastiskt att vi ser det här lagret av ljus redan i den första bilden, säger Jörg Gumbel.

Planen är att ta många sådana bilder, cirka 60 000 per dag, och sätta ihop dem för att skapa tredimensionella bilder av atmosfären. Tanken är att det här ska bli startpunkten för att identifiera atmosfärsvågor och att förbättra kunskapen om vågornas roll i klimatsystemet.
– Först måste vi kalibrera data och ta bort artefakter innan vi kan tillämpa våra tomografialgoritmer. Så 3D-resultaten kommer inte att vara färdiga förrän nästa år, förklarar Linda Megner.

Läs mer: Svensk forskningssatellit uppskjuten i rymden från Nya Zeeland
Läs allt om MATS-projektet på Meteorologiska institutionens webbsida