Mellan forskning och politik: 50 år av samhällsdebatt

Lars Calmfors, professor emeritus vid Institutet för internationell ekonomi, har skrivit en bok fylld med personliga anekdoter och viktiga tankar om modern svensk politik och forskarens roll i den offentliga debatten.

Lars Calmfors

Calmfors har tillbringat de senaste fem decennierna som forskare inom ekonomi, samhällsdebattör och rådgivare till olika regeringar. Under denna tid har Sverige mött olika ekonomiska problem: inflation och kostnadskriser under 1970- och 1980-talen, massarbetslöshet och skenande statsskuld under 1990-talskrisen, recession i samband med den globala finanskrisen 2008–09, bristande integration av utrikes födda och senast coronakrisen.

I boken ger Calmfors en personlig skildring av hur samspelet mellan ekonomer och politiker har fungerat. Det handlar om penning- och finanspolitiken, sysselsättningen och varför Sverige inte gick med i EMU. En nyckelfråga - som blev särskilt relevant under coronapandemin - är vilken roll forskare bör spela i samhällsdebatten.

Calmfors skildrar inte bara ekonomers tänkande utan ger också anekdotiska ögonblicksbilder av mellanhavanden med svenska politiker som Per Ahlmark, Thorbjörn Fälldin, Bengt Westerberg, Anne Wibble, Göran Persson, Erik Åsbrink, Gudrun Schyman, Jonas Sjöstedt, Anders Borg och Magdalena Andersson. Relationer som har varit både framgångsrika och konfliktfyllda.

Boken släpptes den 29 september 2021 av det kända svenska förlaget Ekerlids Förlag.