Minskat söktryck till höstens utbildningar i hela landet

Den 19 april var sista dagen att söka utbildning till höstterminen. När ansökan stängde vid midnatt hade 76 785 individer sökt till Stockholms universitet. Precis som förra året är Juristprogrammet vid SU det mest sökta programmet i hela landet.

Liksom majoriteten av landets lärosäten har Stockholms universitet ett minskat antal sökande jämfört med samma period 2021. I hela landet har nära 377 000 personer anmält sig till höstens högskoleutbildningar vilket är en minskning på tio procent jämfört med förra året. För SU:s del var minskningen tolv procent.

Efter Juristprogrammet vid Stockholms universitet är de mest sökta programmen i Sverige Juristprogrammet vid Uppsala universitet och Läkarprogrammet vid Karolinska institutet. Den mest sökta fristående kursen är Kriminologi (Distans) 1 vid Stockholms universitet.

Läs mer på UHR:s hemsida

Juridik, psykologi och kriminologi lockar

Utöver juridik och kriminologi handlar de mest sökta programmen och kurserna vid Stockholms universitet om psykologi, socionomi, företagsekonomi samt kommunikation, ledarskap och hälsa.

Fem-i-topp för program

Antalet sökande anges inom parentes.

1. Juristprogrammet (6329)
  2. Psykologprogrammet (3821)
  3. Socionomprogrammet (3714)
  4. Kandidatprogram i företagsekonomi (3107)
  5. Kandidatprogram i kriminologi (2982)

Fem-i-topp för fristående kurser

1. Kriminologi (Distans) 1 (2861)
  2. Psykologi 1 (1555)
  3. Kriminologi 1 (1336)
  4. Företagsekonomi 1, kurspaket (1238)
  5. Kommunikation, ledarskap och hälsa (1231)

Vad händer efter anmälan?

Har du sökt utbildning hos oss? Här kan du läsa mer om hela antagningsprocessen:

Från anmälan till antagning

En grupp studenter promenerar på campus.
Foto: Jens Olof Lasthein