Modernismen i Ingrid Vang Nymans Pippi Långstrump-bilder

Se filmen där professor i litteraturvetenskap Elina Druker introducerar Ingrid Vang Nymans banbrytande bilder. Filmen hör till utställningen "Ingrid Vang Nyman: Mycket mer än Pippi Långstrump" på Göteborgs konstmuseum.

I en tio minuters kort presentation introducerar Elina Druker bilderboksillurstrationerna av Vang Nyman, som är med och moderniserar bilderboksbilden i Sverige. Vang Nymans illustrationer bröt mot bilderbokskonventionerna och knöt an till den samtida modernismen i konsten. I bilderna sätter hon barnets lek och upplevelse i fokus.

Utställningen kan ses till och med den 16 maj 2021. (Från och med att Göteborgs konstmuseum kan öppna igen.)

Här kan du läsa mer om Elina Drukers forskning.

Vill du lära dig mer om barn- och ungdomslitteratur, bilderböcker eller Astrid Lindgrens författarskap? Vi har kurser på både grund- och avancerad nivå! Sök bland våra kurser:

• Astrid Lindgren. Från flickbok till fantasy.
  • Barn- och ungdomslitteratur I. Idéer och estetik.
  • Bilderbokens estetik.
  • Böcker för barn och ungdom.