Närmare 42 miljoner i bidrag från Vetenskapsrådet

Forskare vid Stockholms universitet beviljas sammanlagt närmare 42 miljoner kronor av Vetenskapsrådet i fyra utlysningar.

Vetenskapsrådet har fattat beslut om projektbidrag för forskning om digitaliseringens samhälleliga konsekvenser, projektbidrag för forskning om segregation, bidrag till forskares kommunikation inom migration och integration samt internationell postdok HS/NT.
Vid Stockholms universitet har följande forskare beviljats bidrag:

Projektbidrag för forskning om digitaliseringens samhälleliga konsekvenser
Qian Zhang, Kulturgeografiska institutionen: ”Digital Natur: Vardagliga sociotekniska relationer och praktiker i svenskt jordbruk och skoglig livsmedelsindustri”, 5 097 000 kr.

Projektbidrag för forskning om segregation
Louisa Vogiazides
, Kulturgeografiska institutionen: ”Hur påverkar uppfattningar om staden valet av bostadsområde och sökandet av en bostad? En jämförelse mellan andra generationens invandrare och svenskfödda i Uppsala”, 6 721 356 kr.

Ida Borg, Kulturgeografiska institutionen: ” Renovering, utförsäljning och ombildning i hyressektorn - vilka är konsekvenserna? ”, 5 086 184 kr

Andreas Diemer, Institutet för social forskning: ” Segregation av urbana bekvämligheter i Sverige”,  5 049 053 kr

Carina Carlhed Ydhag, Institutionen för pedagogik och didaktik: ” Mot alla odds - framgångsrika skolor i ett utsatt område”, 4 867 712 kr. Se även även denna artikel.

Bidrag till forskares kommunikation inom migration och integration
Anna Lund
, Sociologiska institutionen: ”Att vara svensk och sig själv. Dramatiserad forskningskommunikation som demokratiseringsarbete”, 1 000 000 kr.

Internationell postdok (NT)
Julian Baur
, Zoologiska institutionen: ”Mekanistisk förståelse för hur hög temperatur reducerar hanlig fertilitet”, 3 450 000 kr;
Zhengjun Wang, Fysikum: ”Kvantinspirerad 2D-Spektroskopi för detektion av dolda kvantmekaniska effekter i fotosyntetiska protein”, 3 450 000 kr.

Internationell postdok (HS)
Simon Allzén
, Filosofiska institutionen: ”Mörk materia och vetenskaplig metod”, 3 600 000 kr;
Nikola Hajdin, Juridicum: ”Neutralt affärsstöd och gränserna för företags delaktighet i kränkningar av mänskliga rättigheter som motsvarar internationella brott”, 3 450 000 kr.