Nobelpristagare och Augustnominerade böcker gynnas inte av ljudbokformatet

I den nya antologin "Från Strindberg till Storytel: Korskopplingar mellan ljud och litteratur" skriver Jerry Määttä, docent i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, om vilken litteratur är det som vinner på genomslaget för ljudböcker.

Omslag, Från Strindberg till Storytel: Korskopplingar mellan ljud och litteratur (Daidalos, 2021).

Med digitaliseringen och inläsningen av ljudböcker kommer en förnyelse av den muntliga berättartraditionen. Men vilka böcker produceras i ljudboksformat? I sin artikel "Kvalitetslitteraturen i luren. Utbudet av Nobelpristagare och Augustnominerad skönlitteratur som strömmande svenska ljudböcker", i antologin Från Strindberg till Storytel: Korskopplingar mellan ljud och litteratur (Daidalos, 2021), konstaterar litteraturvetaren Jerry Määttä att betoningen i ljudboksutbudet ligger på lättillgängliga böcker.

Läs recensionen av boken och Jerry Määttäs artikel i Expressen

Läs mer om boken