Ny forskning ska belysa skogarnas roll i klimatförändringar

Växter är kända för att inte bara ta bort koldioxid från atmosfären utan även släppa ut tusentals föreningar, kända som flyktiga organiska föreningar (VOC), vars roll i klimatförändringarna till stor del har "förbisetts". Nu ska forskare från Stockholms universitet starta ett nytt forskningsprojekt om VOC-utsläppens roll i klimatförändringen.

Claudia Mohr
Claudia Mohr har tilldelats anslag från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse för att studera flytkiga organiska föreningars koppling till klimatet. Foto: KAW/Magnus Bergström

(Uppdatering: Claudia Mohr tillträder 2023 en tjänst utomlands. Ilona Riipinen, professor vid Institutionen för miljövetenskap, tar då över ansvaret för detta projekt.)

Skogar är de största källorna till naturliga flyktiga organiska föreningar. Även om de bara utgör en liten del av det globala kolutbytet, har de stor inverkan på klimatet. Detta genom att tillhandahålla små luftpartiklar som fungerar som byggstenar för moln, vilket har potential att förändra jordens strålningsbudget.

Hur kommer framtida utsläpp av koldioxid och globala temperaturförändringar att påverka mängden och den kemiska sammansättningen av VOC och hur skulle dessa sedan kunna återföras till klimatsystemet? För att studera dessa frågor beviljas docent Claudia Mohr vid Institutionen för miljövetenskap, Stockholms universitet ett anslag på 31 miljoner kronor under fem år.

Claudia Mohr
Foto: KAW/Magnus Bergström

– I detta projekt vill vi ta upp det förbisedda sambandet mellan klimatförändringar och fysiologiska processer i växter och hur det påverkar jordens kol- och vattenkretslopp. Denna uppgift kommer att kräva att vi tittar på många olika delar av klimatsystemet, vilket bara kan göras med ett tvärvetenskapligt team av forskare. Vi är mycket glada över att få denna möjlighet av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, säger Claudia Mohr.

Läs en längre artikel på engelska.

Se en film och läs artikel om Claudia Mohrs forskning på Knut och Alice Wallenbergs webbplats: Luftpartiklar som kan ge svar på klimatförändringar

Läs även artikeln Fyra stora Wallenberganslag till Stockholms universitet