Ny studie: företag döljer studier om skadeverkningar av bekämpningsmedel

En av fyra studier som tillverkare av bekämpningsmedel gjort för att undersöka ämnenas skadliga effekter på den växande hjärnan, har undanhållits EU-myndigheterna, visar en ny studie från Stockholms universitet. Att viktiga data på detta vis hålls borta från myndigheternas granskning underminerar tillförlitligheten i EU:s säkerhetsbedömningar och skadar allvarligt förtroendet för det system som ska skydda europeiska konsumenter.

Tractor spraying pesticides at soy bean field
Potentiella skadeverkningar av bekämpningsmedel på hjärnan har i flera fall döljts i kemiföretagens kontakter med med EU:s myndigheter. Foto: Mostphotos/Dusan Kostic

Axel Mie och Christina Rudén, forskare vid Institutionen för miljövetenskap på Stockholms universitet, undersökte om tester för en specifik typ av toxicitet, känd som utvecklingsneurotoxicitet (DNT), som lämnats in till amerikanska  myndigheter även skickats in till EU:s myndigheter. Forskarna fann att av 35 identifierade DNT-studier, saknades nio (26 procent) i underlaget som EU:s myndigheter fått in.

– Vi hittade först en studie som hemlighållits och när vi följde upp detta hittade vi fler, säger Axel Mie.

Flera fall kan leda till ändrade regler

I sju av de nio fallen har DNT-studierna, efter att de gjorts tillgängliga för tillsynsmyndigheten, redan haft eller kan potentiellt komma att få framtida konsekvenser för regleringar. Det kan röra sig om sänkta toxikologiska referensvärdesgränsvärden, förändringar i farlighetsklassificeringen eller till beslut om att ta bort produkter från marknaden.

Axel Mie på campus
Axel Mie.
Foto: Rickard Kilström

– Vi vet inte hur producenterna har resonerat i de här fallen, men vi vet att om ett bekämpningsmedel är känt för att skada hjärnans utveckling så kanske det inte ska tillåtas på EU-marknaden, säger Axel Mie.

Inom EU ansvarar producenterna av bekämpningsmedel för att utföra tester som möjliggör en säkerhetsbedömning av deras produkter. Lagen kräver att information om alla testresultat lämnas till EU:s myndigheter när man söker marknadsgodkännande.

Systematiskt döljande av studier

Den nya studien lyfter fram flera viktiga problem. För det första verkar undanhållandet av studier utförda av företag döljas systematiskt trots tydliga lagkrav på att lämna all relevant information. För det andra skulle tystandet kunna innebära att lagstadgade riskbedömningar inte bygger på fullständig information, vilket i värsta fall kan leda till att osäkra produkter släpps ut på marknaden och därigenom utsätts människors hälsa för en oacceptabel risk.

Christina Rudén
Christina Rudén.
Foto: Rickard Kilström

– När vi som konsumenter och EU-medborgare bestämmer oss för att tillåta produkter på den europeiska marknaden är det beslutet baserat på villkoret att producenterna följer lagen och inte avsiktligt äventyrar vår säkerhet, säger Christina Rudén.

Regelsystemet behöver förändras

För att förbättra situationen behöver regelsystemet ses över så att alla tidigare genomförda studier görs tillgängliga för myndigheterna. Enligt forskarna bör också framtida studier beställas av myndigheterna snarare än av företag. Detta skulle säkerställa att myndigheterna har fullständig kunskap om alla genomförda studier och förhindra att ekonomiska intressen har inflytande över processen. Dessutom bör lagen ses över så att kännbara rättsliga konsekvenser införs vid lagbrott.

– Om företag själva bestämmer vilka studier de lämnar in till myndigheter och vilka de undanhåller är myndigheternas slutsatser inte tillförlitliga, avslutar Axel Mie.

Läs artikeln i Environmental Health