Nya EU-bidrag beviljade till Stockholms universitet

Stockholms universitet har senaste månaderna av EU/ERC beviljats bidrag till flera nya forskningsprojekt.

Geohuset i majsol

Det rör sig bland annat om åtta nya Horisont Europa-MSCA Postodoctoral Fellowships projekt där Stockholms universitet är den enda bidragstagaren.

Projektnamn: New strategies to characterise genomic diversity for biodiversity conservation.
Ansvarig forskare vid SU: Love Dalén (handledare), Zoologiska institutionen.
Forskare/Postdok: Juan Camilo Chacon Duque.

Projektnamn: Magnetogenesis from Axion-SU(2) Inflation and applications to Gravitational Waves.
Ansvarig forskare vid SU: Axel Brandenburg (handledare), Nordiska institutet för teoretisk fysik.
Forskare/Postdok: Oksana Iarygina.

Projektnamn: DVD-readable opto-electrochemical Lab-on-a-Disc as small-factor wearable wireless medical device for obesity management.
Ansvarig forskare vid SU: Nicole Pamme (handledare), Institutionen för material- och miljökemi.
Forskare/Postdok: Pablo Giménez-Gómez.

Projektnamn: High-performance adsorbents based on robust bijels stabilized by cellulose nanocrystals for direct air capture of CO2.
Ansvarig forskare vid SU: Jiayin Yuan (handledare), Institutionen för material- och miljökemi (MMK).
Forskare/Postdok: Bo Pang.

Projektnamn: Holography and Topological Semimetals.
Ansvarig forskare vid SU: Alexander Krikun (handledare), Nordiska institutet för teoretisk fysik.
Forskare/Postdok: Ronald Rodgers.

Projektnamn: LIGNin-IRON complexes for removal of nano-plastics in enhanced coagulation-flocculation from water.
Ansvarig forskare vid SU: Mika Sipponen (handledare), Institutionen för material- och miljökemi (MMK).
Forskare/Postdok: Mahmoud Mazarji.

Projektnamn: Establishing Lensed Supernovae as Probes to Address the Hubble Tension.
Ansvarig forskare vid SU: Ariel Goobar (handledare), Fysikum.
Forskare/Postdok: Cameron Lemon.

Projektnamn: Non-equilibrium dynamics in the Milky Way and Local Group.
Ansvarig forskare vid SU: Tim Linden (handledare), Fysikum.
Forskare/Postdok: Axel Widmark.

Stockholms universitet har även beviljats bidrag till tre nya Horisont Europa-projekt där universitetet deltar som partner.
Inom EU-uppdraget - En giv för den europeiska marken (Mission – A soil deal for Europe) rör det sig om projektet AI4SoilHealth: Accelerating collection and use of soil health information using AI technology to support the Soil Deal for Europe and EU Soil Observatory. Ansvarig forskare vid universitetet är Gustaf Hugelius vid Institutionen för naturgeografi.

Inom området ”Klimat, energi och mobilitet” kopplat till utlysningen ”Climate Science and Responses” rör det sig om två bidrag:
- Non-CO2 Forcers and their Climate, Weather, Air Quality and Health Impacts. Ansvarig forskare vid universitetet är: Radovan Krejci vid ACES.
- Wetland restoration for the future. Ansvarig forskare vid Stockholms universitet är Erik Andersson vid SRC.

Två nya EU-projekt har beviljats inom utlysningen Marie Skłodowska-Curie, Doctoral Networks där SU deltar som partner. Projekten det rör sig om är:
- Long-TREC: The Long-Reads Transcriptomics European Consortium. The next generation transcriptome biology revealed by single molecule sequencing technologies. Ansvarig forskare vid universitetet är Kristoffer Sahlin vid Matematiska institutionen
- CLOUD Doctoral Network. Ansvarig forskare vid universitetet är Ilona Riipinen vid Institutionen för miljövetenskap.