Nya ledamöter från universitetet i Sveriges unga akademi – och i akademins styrelse

Två forskare från Stockholms universitet har blivit invalda i Sveriges unga akademi, en tvärvetenskaplig akademi för ett urval av de bästa yngre forskarna i Sverige. I styrelsen för det kommande akademiåret ingår också två forskare från universitetet.

kollage med fyra porträttbilder av tre kvinnor och en man
Iva Lučić och Juan Rocha (övre raden) är nya ledamöter i Sveriges unga akademi. Sofia Lodén och Anna T Danielsson (undre raden) är ny vice ordförande respektive ledamot i Sveriges unga akademis styrelse. Foto: Mikael Wallerstedt, Cecilia Nordstrand samt Erik Thor (undre raden).

Två av åtta nya ledamöter i Sveriges unga akademi är verksamma vid Stockholms universitet: Iva Lučić, docent i historia, och Juan Rocha, forskare i miljö- och hållbarhetsvetenskap. Akademin har funnits sedan 2011 och består av 35–40 ledamöter som är valda på fem år.

I akademiledningen för akademiåret 2023/2024 ingår två forskare från universitetet: Sofia Lodén, docent i franska, är vice ordförande och Anna T Danielsson, professor i naturvetenskapsämnenas didaktik, ledamot.

Mer om Sveriges unga akademi på sverigesungaakademi.se

Läs även:

Sofia Lodén vald som vice ordförande för Sveriges unga akademi