Nya ledamöter i universitetsstyrelsen

Regeringen har beslutat om förordnande av ordförande och andra externa ledamöter i styrelserna för 30 statliga universitet och högskolor på för perioden 1 maj 2023–30 september 2024.

Bloms hus
Bloms hus vid Frescati. Foto: Eva Dalin

Denna gång har dock regeringen, med kort varsel, valt att korta mandatperioden för ordförande och externa ledamöter från tre år till 17 månader. Enligt statsrådet Mats Persson förklaras detta av att det säkerhetspolitiska läget kräver andra typer av kompetens än hittills och att ett arbete att se över kriterierna har inletts på utbildningsdepartementet.

För Stockholms universitet är det nedanstående ordförande och externa ledamöter som regeringen givit förordnanden:

Seniorekonomen Robert Bergqvist
Verkställande direktören Erik Brandsma
Generaldirektören Christina Gellerbrant Hagberg
Styresmannen Sanne Houby-Nielsen
Universitetsrektor Tiit Land
F.d. stadsdirektören Ingela Lindh
F.d. justitierådet Mats Melin (ordförande)
Professor Tuula Teeri

Se även
Rektors blogg: Nya styrelser för lärosätena
Skrivelse från SUHF, undertecknad av landets rektorer, till regeringen med anledning av beslut om förkortad mandatperiod för universitets- och högskolestyrelserna.