Nya professorer vid Stockholms universitet

Den senaste tiden har rektor anställt och befordrat nya professorer vid Stockholms universitet.

Rektor har beslutat att anställa Anne Orford, University of Melbourne, som innehavare av Olof Palmes gästprofessur, med placering vid Juridiska institutionen, för perioden 2024-07-01 – 2024-12-31.

Rektor har befordrat Renate Minas till professor i socialt arbete, Thomas Borén till professor i geografi, särskilt kulturgeografi och Sunnee Billingsley till professor i sociologi. Lovisa Sumpterhar befordrats till professor i matematikämnets didaktik, Fredrik Charpentier Ljungqvist har befordrats till professor i historia, särskilt historisk geografi och Carl-Johan Rundgren har befordrats till professor i didaktik med inriktning mot naturvetenskapliga ämnen didaktik vid Institutionen för ämnesdidaktik.

Rektor har beslutat att utnämna Mikhail Kopotev till affilierad professor vid Institutionen slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska.

Installationshögtid i Stadshuset

De professorer som anställts eller befordrats bjuds in till installations- och promotionshögtiden i Stockholms stadshus. Mer information finns på www.su.se/doktorspromotion.